Master Informatica

Weet iemand hoe het staat, met de opleidingen HBO Master 1e graad docent Informatica?
Ik weet dat er Hogescholen zijn die hier aan werken, maar niet wanneer deze van start gaan.

1 like

Ik ben hier ook erg benieuwd naar en kan niet wachten tot deze mogelijkheid bestaat!

1 like

Ik ben bang dat we daar mee gestopt zijn, paar belangrijke mensen ervoor zijn ofwel ons ontvallen of met pensioen. Beste is het traject Inf4All en daarna de opleiding in Utrecht te doen is mijn ervaring (zie andere post ;)).

1 like

Mooi Esther,
want hoe meer mensen aangeven interesse te hebben,
des te meer kans we maken dat er ergens een hogeschool zegt dit wel te zien zitten.

2 likes

Beste Johan,
Bedankt voor je bericht, maar opgeven is GEEN optie.
Ik wil zelfs de oproep plaatsen aan docenten zich te melden als ze interesse hebben.
Alleen als we met voldoende collega`s zijn dan kunnen we iets in beweging zetten.

1 like

Ik begrijp het heel goed, heb zelf HBO bachelor Software Engineering gedaan na mijn VWO, sloot totaal niet aan op master van de technische uni’s, uiteindelijk wel goedgekomen, maar wel na veel frustraties en 30.000 € (15 jaar 2000€) verder. Ik werk op de HAN bij Informatica Academy: Deny Smeets (Oud HAN ICA directeur en een van de oprichters van Informatica Actief methode (toen Eduactief Informatica), René Franquinet, Paul Bergervoet, Ramon, Eelco en ik hebben aantal jaar terug geprobeerd dit o.a. i.s.m. de HAN op te zetten, Windesheim is er mee bezig geweest, maar is gewoon heel moeilijk. Je moet het ergens borgen en dat is probleem 1, dan zorgen dat je een niet rendabele opleiding kunt verkopen aan je eigen CvB, dan het ministerie meekrijgen om ook HBO Master bevoegdheid te geven, dat zijn zulke ingewikkelde dingen dat het vrijwel onmogelijk is. Beste route tegenwoordig is Inf4All en Utrecht master, ga eens praten met Paul Bergervoet (P.M.A.Bergervoet@uu.nl), hij kan je vast ook wel aan andere ervaringsdeskundigen uit verleden koppelen.

3 likes

Het is alleen zo jammer dat mail naar Inf4All niet beantwoord wordt.

En dan nog de kosten, wanneer je het zelf moet betalen…

1 like

Gewoon Paul mailen Sheila. Opleiding kost idd helaas veel geld, is niet anders, tegenwoordig moeten VT studenten ook álles lenen en terugbetalen.

1 like

hoe lang wacht je al op een reactie Sheila?

Beste collega’s
Natuurlijk is het niet nodig nogeens te onderstrepen waarom een master informatica van zo groot belang is…Maar ik doe dat toch

Ruim 60.000 vacatures in de ICT branche kunnen moeilijk of niet ingevuld worden.

Scholen willen het vak informatica wel aanbieden, maar moeten hiervoor 1e graads docenten inzetten, volgens de regels van het ministerie van OCW, docenten informatica zijn er niet of nauwelijks.

Hogescholen willen eigenlijk geen opleidingen aanbieden die niet voldoende opleveren, ook begrijpelijk.
Maar voor ieder ander vak is er wel een HBO master 1e graads beschikbaar.
Ministerie van onderwijs ziet ook wel de noodzaak.

Daarom vind ik het zo raar dat de bedrijven,hogescholen en het ministerie van onderwijs dit gezamenlijk niet voor elkaar krijgen?

En ik wil en kan daarom niet geloven, dat een HBO master informatica scholing niet mogelijk is. Waar zijn de bedrijven en scholen die out of the box durven te denken?

1 like

collega’s,

Ik heb een goed gesprek gehad met Ruben van Amsterdam Economic board te Amsterdam. Mooie locatie; startup village. Zodra e.e.a. op papier staat zal ik het hier delen !

3 likes

Zie ook: Teach4Amsterdam

Oki, Teach4Amsterdam staat online. Met een master computer science kun je in twee jaar tijd een eerstegraadsbevoegdheid halen. Deeltijd voor de klas, deeltijd in het bedrijfsleven.
Ambitie is om 300 docenten in de komende twee jaar op te leiden.

Ik weet het, het levert voor de huidige docentengroep nog niet veel op (of tovert iemand een master uit zijn binnenzak?). Ik ga nog eens praten met OCW hierover. Hoeveel deelnemers van dit forum hebben interesse in het behalen van een eerstegraads?

  • Ja, ik heb een tweedegraads
  • Ja, ik sta onbevoegd voor de klas
  • Nee, ik heb al een eerstegraads (CODI)
  • Nee, ik heb al een eerstegraads (na CODI)

0 stemmers

Nou we durven vast out of the box te denken, maar je hebt niet genoeg aan een paar bevlogen mensen, je moet ook een structuur er om heen achter je hebben staan. Hopelijk gaat Amsterdam dezelfde kwaliteit als Utrecht bieden, kwam net van school die stopt met Informatica (Lek en Linge in Tiel), jongen met z’n PWS geholpen rond websites. Jammer voor de leerlingen… maar ja… geen prioriteit, Informatica is een margevak. Niet in het HO daar hebben we volle klassen en staat het bedrijfsleven studenten letterlijk weg te kopen.

Beste mensen,

Ik ben nog maar net op dit forum, maar wel met een missie. Ik geloof in het vak Informatica (en wil mijn eerstegraads bevoegdheid halen nadat ik over twee jaar klaar ben met de lerarenopleiding). Gezien mijn leeftijd, 38 jaar, zie ik het niet zitten om dit te doen via het lange traject van een pre-master, vakinhoudelijke master en daarna lerarenopleiding. Via een hbo-master kan dit nu niet gerealiseerd worden en daar vind ik wat van. Het mooie vak Informatica dat juist nu zo belangrijk is voor de toekomst van de jonge generatie wordt op veel scholen uit het curriculum gehaald wegens tekort aan eerstegraders. Dat kan toch niet?! Ik weet zeker dat jullie het daarmee eens zijn. Hoe is het mogelijk dat je voor bijna alle schoolvakken wel die route kan bewandelen, maar voor Informatica niet??
Aan de ene kant roept iedereen dat de jeugd digitaal geletterd dient te worden en aan de andere kant werpen we allerlei barrières op om de docenten die dit mogelijk dienen te maken voor het HAVO en VWO om zichzelf hiervoor bij te scholen. Ik weet zeker dat er veel tweedegraders zijn die dolgraag eerstegraads willen worden, maar ervan af zien door dit lange traject. Informatica is het vak voor de toekomst en dan vind ik dat we barrières dienen weg te nemen.
Vanuit mijn functie bij de gemeente Almere (coördinator ICT, Tech en Onderwijs) heb ik contact met de heren Ruben Nieuwenhuis en Viktor Bos. Zij gaan volgend jaar een omscholingstraject voor mensen met een uitkering/afstand tot de arbeidsmarkt lanceren in Almere. Zij zitten ook achter Teach4Amsterdam. Echter helpt dit programma niet met bovenstaand vraagstuk. Maar misschien kunnen zij wel meedenken over mogelijke oplossingen.
Ik begreep dat Fontys en Windesheim hier in het verleden wel naar gekeken hebben, maar dit toch niet hebben doorgezet. En hoe denkt Rotterdam erover? Zij bieden ook de tweedegraads opleiding aan.
Graag wil ik gaan uitzoeken waarom dit is en hoe zij er nu over denken. Wellicht denken zij er met de kennis van nu anders over.
Daarnaast heb ik contacten via de politieke partij waarvan ik lid ben in Den Haag. Ook hier wil ik mijn licht gaan opsteken en vragen hoe zij hierover denken.
Zijn er mensen op dit forum die mij steunen in deze zoektocht?
Het tekort aan personeel in de ICT is enorm groot, maar dit blijft zeker zo wanneer wij de volgende generatie niet kunnen enthousiasmeren via het vak Informatica.
Ik hoor graag van jullie.

2 likes

Beste Vanessa,
Wat goed dat je er op deze manier instaat en gelukkig dat er weer meer Informatica docenten er op deze manier bij betrokken raken.
Ik sta er op dezelfde manier in als jij. Hoe is het mogelijk dat het belangrijkste vak voor de toekomst van al onze leerlingen het niet geregeld kan worden om daar een studie voor op te zetten. Er zijn wel wat kleine ontwikkelingen, zo ben ik half febr 2020 bij een Bijeenkomst geweest op de Fontys. (Focusgroep curriculum 1e graads Informatica (HBO-master)) georganiseerd door Yvonne Ulrich van het Fontys die hierop afstudeert. Dus ik zou zeggen, neem contact met haar op voor meer informatie. En mocht het nodig zijn ik ben altijd bereid om mee te sparren hoe we dit voor elkaar gaan krijgen.

1 like

Beste Truus,

Dank je wel! Fijn om te lezen dat er medestanders zijn. Die focusgroep klinkt natuurlijk als muziek in mijn oren. Ik ga zeker even contact opnemen met Yvonne en aangeven dat ik helemaal voor ben en wat ik kan doen om een bijdrage te leveren om dit op de kaart te zetten. Ik zal haar laten weten dat ik aan haar naam via jou ben gekomen. Morgenavond heb ik een gesprek met Windesheim Zwolle waar ik dit ook even ga aanstippen. Als ik nieuws heb laat ik het weten op het forum zodat iedereen het leest. Ik heb je net via Linkedin een connectieverzoek gestuurd, zodat we ook buiten het forum contact kunnen hebben hierover.

1 like

Beste mensen,

Deze week via de mail contact gehad met Yvonne Ulrich-Derksen van Fontys hogeschool. Zij is bezig een opzet voor het curriculum voor een master Informatica af te ronden. Dit zal voor de zomervakantie gebeuren. Ze hoopt ook voor de zomervakantie een positieve beoordeling op dit verslag te krijgen zodat ze samen met Fontys Tilburg naar de verdere uitwerking kan kijken. Ze houdt mij op de hoogte. Daarnaast heb ik maandagavond gesproken met Jacques Heijnders van tweedegraads lerarenopleiding ICT van Windesheim. Hij is ook nog steeds voor een hbo-master. Hij gaf aan dat deze discussie al jaren loopt en dat, volgens hem, de universiteiten het traject niet los willen laten zodat de weg vrij gemaakt kan worden voor een hbo master. Hij raadde mij aan eens contact op te nemen met een mevrouw Breiman van de universiteit Twente. Kennen jullie die? Ook gaf hij aan dat er in Den Haag gesproken wordt over het loslaten van de eis op een eerstegraads bevoegdheid in de bovenbouw h/v voor het vak informatica.
Mocht iemand aanvullende info hebben verneem ik dit graag.

Groetjes Vanessa

1 like

Nog een kleine aanvulling. Vanmiddag gesproken met Viktor Bos van TechConnect/Techgrounds/Teach4Amsterdam. Ik werk met hem samen voor de omscholingstrajecten die naar Almere komen. Ik heb hem gelijk verteld over het nut en de noodzaak van een hbo master informatica. Hij kende de route van de uni, maar dat er ook hbo masters zijn om een eerstegraads bevoegdheid te halen, dat was nieuw voor hem. Ik heb hem verteld dat je dit al jaren kan doen voor vakken als Nederlands, Engels en Aardrijkskunde, dus waarom niet voor Informatica? Hij ging er goed over nadenken. Als ik meer weet laat ik het weten!

1 like

Hallo Vanessa, ik doe de 2e graads-opleiding aan Windesheim, en loop tegen hetzelfde probleem aan. Hierna nog naar de uni voor m’n master is een (te) lang en pittig traject. Zou ook graag een hbo-master volgen als die er komt. Ik help/denk graag mee!

1 like