Master Informatica

Hai Peter,

Super!!! Zou je mij toe willen voegen in LinkedIn? Dan kunnen we via de chat even praten.

Groet,
Vanessa Bakker (werkzaam bij de gemeente Almere als Coördinator ICT, Tech en Onderwijs en Organisator/Docent Programmeren bij CoderDojo Almere)

Ik heb wel eens een balletje opgegooid bij de TU om naar hun vooropleidingseisen voor master Inf te kijken, en dat viel goed. Binnenkort eens verder over babbelen. Ik heb het idee dat het niet slim is om de docentenopleiding enkel aan te bieden aan bachelorstudenten Wis/Inf. Er zijn TU opleidingen die voor het docentschap beter geschikte studenten hebben om ons vak uit te oefenen, maar die krijgen nu 0 op hun rekest als ze de master docent Informatica willen doen.

Ja, dat is natuurlijk ook een super initiatief. Op die manier kunnen er meer studenten vanuit een technische bachelor doorstromen naar de lerarenopleiding informatica. Klinkt goed! Ik wil vooral de doorstroom van tweedegraads naar eerstegraads bevorderen via een hbo master informatica georganiseerd door een hogeschool.

Dat pad heb ik inderdaad afgelopen jaar ook geprobeerd in te komen, terwijl ik een MSc diploma Applied Physics en bijna een PhD diploma in mijn bezit had, maar ik werd geweigerd voor die lerarenopleiding zonder dat er naar mijn vakinhoudelijke kennis is gekeken. Dus ik ben nu maar bezig met de parttime eerstegraads lerarenopleiding natuurkunde, terwijl ik een 0,2 fte aanstelling voor natuurkunde en een 0,4 fte aanstelling voor informatica heb. Met een eerstegraads diploma in een ander vakgebied, ben ik in ieder geval 4 jaar legaal benoembaar voor informatica…
Ik hoop dat voor schooljaar 21/22 wel wat mogelijk is om ook voor informatica alsnog eerstegraads bevoegd te worden. Anders ontstaat waarschijnlijk de absurde situatie dat ik illegaal informatica moet geven, of - waar veel scholen tegenaan lopen - dat informatica gedwongen van mijn school zal verdwijnen. Dat zou niet mogelijk moeten kunnen zijn.

Beste leden,

Hier een update. Felienne Hermans (universiteit Leiden) gaat ook als vakdidacticus bij de lerarenopleiding Informatica werken bij de VU in Amsterdam. Docenten met een tweedegraads bevoegdheid ICT mogen ook instromen in de eerstegraads opleiding zonder eerst een premaster en vakinhoudelijke master te volgen. Wel dienen zij een op maat gemaakt programma (afhankelijk van eerder gevolgde opleiding en ervaring) te volgen om een kennisdeficiëntie weg te werken. Ik vind dit echt een supergaaf initiatief van Felienne en hoop dat veel tweedegraders hier gebruik van gaan maken.

4 likes

Anders ontstaat waarschijnlijk de absurde situatie dat ik illegaal informatica moet geven, of - waar veel scholen tegenaan lopen - dat informatica gedwongen van mijn school zal verdwijnen. Dat zou niet mogelijk moeten kunnen zijn.

Ik kom wellicht ook in zo’n situatie, maar als het heel ingewikkeld wordt, zoek ik uit of we het vak om kunnen katten naar O&O voor de exameneisen, en hernoemen naar Creatieve Technologie. Zou prima passen en dan hoef ik amper iets aan te passen aan het vak.

Ga eens met Felienne Hermans praten, ik denk dat er vast wel mogelijkheden zijn.