Kennismaken, wie is wie?

Wie is wie? In dit topic kun je terugzien wie er allemaal actief zijn op het forum. En… stel je zeker voor in de koffie corner!

Hoi, mijn naam is Petra van Horen. Docent informatica op Lyceum Schravenlant te Schiedam. Hier geef ik les in onderbouw en bovenbouw.

Welkom Petra! Gebruik je ook een methode in Schiedam? Of schrijf je alles zelf?

Hallo allemaal, mijn naam is Esther Geenen. Ik geef informatica en digitale geletterdheid op het Pleysier College Westerbeek in Den Haag. Ik ben blij met dit forum en hoop op veel interactie tussen vakgenoten.

2 likes

Hoi,
voor het vak informatica in de bovenbouw gebruik ik fundament-online (met veel plezier).
voor de onderbouw maak ik het materiaal deels zelf. Ik gebruik daar lessonup voor. Ik heb nu 3 lesjes python gemaakt en ben bezig met wat lesjes mediawijsheid. Verder maak ik gebruik van code.org

3 likes

Hello,

Jochum van Weert hier. Informaticadocent op het Stedelijk Gym in Den Bosch.
Goed plan dit forum! Prima plek om materiaal en ideeën uit te wisselen.

2 likes

Ik ben net nieuw in de Informatica wereld van het VO, sinds dit schooljaar geef ik Informatica aan VWO3-6 en HAVO4-5, en ben een beetje opzoek naar een netwerk van mededocenten. Hier is het zo te zien vrij rustig… Ik had Ramon ook al gemaild, maar geen idee of dat is aangekomen.

1 like

hoi allemaal
Eric Redegeld
Informatica docent en IT beheerder op Fonsvitae te Amsterdam

1 like

Hallo, ik ben ook dit schooljaar voor het eerst begonnen als docent informatica en natuurkunde (of docent überhaupt), en daarbij volg ik parallel de lerarenopleiding VHO natuurkunde.

Dit forum is inderdaad vrij rustig (te rustig), maar ik probeer alsnog minstens wekelijks te kijken. Af en toe stel ik een vraag en hoop ik dat er iemand ook een mening deelt. Toch een eenzaam bestaan anders als enige informaticadocent van mijn school. Het is behoorlijk zwemmen in het diepe om een programma én goede lessen volgens het nieuwe programma in elkaar te zetten binnen de beperkte uren die in een week zitten. Wel ben ik blij met de hoge kwaliteit van de keuzemodules die al beschikbaar zijn - dat helpt een hoop. Maar ook bij die modules ben ik veel tijd kwijt door de modules eerst zelf te bestuderen, in te schatten hoeveel tijd welk onderdeel kost, en zo de lesstof over de weken te verdelen. Laat staan een les daarbij te bedenken.

In tegenstelling tot het forum: bijeenkomsten voor informaticadocenten worden wel altijd goed bezocht.

Hoi Kevin,
Welkom hier. Ga je nog naar de inspiratiedag van fundament-online? Is aan te raden, altijd leuk om collega’s in den lande te spreken. Verder ben ik benieuwd waar je les geeft.

Hallo Petra,

Ik werk op het Ashram College in Alphen aan den Rijn, waar ik alle bovenbouw clusterklassen havo en vwo informatica geef, en daarnaast wat lesuren natuurkunde heb.

Ik heb mij nog niet ingeschreven voor die inspiratiedag. Toen ik hem bekeek, zag het er namelijk heel erg uit alsof hij primair bedoeld is voor gebruikers van Fundament, omdat de workshops over hun eigen modules gaan? Want dat ben ik (nog) niet, namelijk.

1 like

Hallo allemaal!

Mijn naam is Vanessa Bakker, 38 jaar en woonachtig in Almere. Werkzaam als coördinator ICT, Tech en Onderwijs bij de gemeente Almere, alwaar ik omscholingstrajecten richting de IT aan het opzetten ben. Dit gaan wij vanaf september implementeren. Daarnaast ben ik vorig jaar een CoderDojo gestart waar ik op vrijwillige basis kinderen en jongeren lesgeef in het programmeren in Scratch en Python. Ik heb de ambitie om docent informatica te worden en ben in gesprek met Windesheim om te zien wat voor studiepad dat gaat worden voor mij.

2 likes

welkom Vanessa!

Ik ben erg benieuwd naar het materiaal van de coderdojo’s. Zou je daar iets over willen delen op het forum?

En van harte welkom bij onze community! Zoals al gezegd, als ik iets kan doen dan hoor ik het graag!

Groet
Ramon

@Vanessa81
Welkom, Vanessa! Je hebt je weg naar het forum dus al gevonden :wink:

@Ramon
Alle dojo’s gebruiken een beetje hun eigen verzameling aan materiaal, wat we wel met elkaar delen. De consequentie is alleen wel dat je bij verschillende dojo’s dus verschillend materiaal gebruikt wordt voor hetzelfde onderwerp, en dat niet alle dojo’s alle onderwerpen aanbieden.

  • Toevallig heeft de voorzitter van het overkoepelende orgaan (CoderDojo Nederland) door Corona een mooie opsomming gemaakt van het prominente materiaal: CoderDojo in tijden van Corona | Nieuws | CoderDojo Nederland
    • Daarbij zijn de opdrachten van de Raspberry Pi Foundation extra benoemingswaardig, omdat de CoderDojo Foundation en de Raspberry Pi Foundation tegenwoordig gefuseerd zijn.
  • En om diezelfde reden, heb ik dat ook gedaan op onze website: Thuis verder | CoderDojo Alphen aan den Rijn
  • Persoonlijk organiseer ik ook “bijzondere dojo’s”, die ik “FocusDojo’s” noem. Dit is een combinatie van onze reguliere sessies, en de opzet die scoutings hebben: in de pauze doen we bijv. buiten een spel zoals Levend Stratego. Daar waar bij een reguliere sessie iedereen aan zijn eigen ding kan werken, hebben deze FocusDojo’s één focus onderwerp. Omdat iedereen hetzelfde doel heeft, brengt dat gemakkelijker samenwerkingen te weeg. Mijn observatie hierbij is dat er gemakkelijker vriendschappen gevormd worden, waardoor onze retentie (i.e., het terugkeren van dezelfde deelnemers) is toegenomen. Dit materiaal heb ik hier staan.

Dank je wel Ramon! Mocht ik leuke zaken hebben bij de CoderDojo dan zal ik die zeker delen hier. Kevin is een echte gevorderde CoderDojo-mentor en hij heeft al veel gedeeld. Wij werken vooral met de projecten van de Raspberry Pi Foundation, dit is de link https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/projects Vanaf september gaan wij ook met leerpaden werken. De kinderen beginnen dan met een paar vooraf vastgestelde sessies Scratch. Hebben ze dit afgerond ontvangen ze een certificaat. Daarna kunnen ze verder met een paar vooraf gestelde sessies Python, met hierna ook een certificaat. Voordeel voor de mentoren (docenten bij CoderDojo) is dat je niet alle projecten uit je hoofd dient te kennen en voor de ninja’;s (deelnemers bij CoderDojo) is het fijn dat er meer structuur in zit en dat je een certificaat ontvangt voor alle bloed, zweet en tranen. We spreken elkaar vast binnenkort wel een keertje!

Groetjes Vanessa

Thanks Kevin!! Super dat je al veel gedeeld heb van CoderDojo. Dat vind ik ook zo gaaf aan CoderDojo, dat het allemaal opensource is. Vrij delen zodat iedereen ervan kan leren! Tot vanavond bij de workshop op Jitsi!!

Groetjes Vanessa

Hallo allemaal! Tommy van Erp-Kuhlman hier. Woonachtig in Oss met mijn man Alwin en kat Jeppe. Ik werk sinds 2007 op OBC Elst en geef daar aardrijkskunde in de bovenbouw en sinds 4 jaar ook STEAM. We hebben het vak inmiddels doorgetrokken naar de bovenbouw en bieden het als ITTL (mavo) en informatica (havo) aan. We schrijven onze opdrachten integraal zelf en leerlingen krijgen een grote mate van vrijheid bij ons vak.

1 like

Hoi Tommy, van harte welkom hier!!

Groet,
Vanessa Bakker

1 like

Dag allemaal,

Ik ben al langer lid maar zal mijzelf ook voorstellen.

Jan Mulder, 58 jaar, onbevoegd vakdocent Informatica op het Pieter Groen te Katwijk. Voor het 3e jaar. 3 Jaar geleden het vak overgenomen en gerevitaliseerd. Voor de bovenbouw havo en vwo, met een steeds toenemend aantal leerlingen, jongens en meisjes. Daarnaast afgelopen jaar gestart met een ‘Coding Academy’ vrijwillig voor leerlingen uit de 1e en 2e klassen, wat komend jaar wordt voorgezet.
Komend schooljaar in 3 Mavo van start met Informatietechnologie en in de brugklassen met Digitale Geletterdheid (1 uur in de week door de mentoren).
Voor Informatica werk ik met de methode Fundament-online en eigen lesmateriaal. Voor Informatietechnologie eigen lesmateriaal. Voor Coding Academy mogen kijken en gebruiken van Metis, Hakan.
Op Pieter Groen ben ik de enige docent ‘Computer Science’, de verwachting is wel dat voor schooljaar 2021 - 2022 het team verdubbeld kan worden.

Nu ben ik benieuwd naar jullie vragen :slight_smile:

1 like

Hai Jan,

Van harte welkom!! Wat gaaf dat je het vak gemoderniseerd hebt en dat het steeds meer aantrekt. Je gaf aan dat het team uitgebreid gaat worden. Hoe werven jullie docenten Informatica?

Groet,
Vanessa Bakker

1 like