Kennismaken, wie is wie?

Hallo, ik ben ook dit schooljaar voor het eerst begonnen als docent informatica en natuurkunde (of docent überhaupt), en daarbij volg ik parallel de lerarenopleiding VHO natuurkunde.

Dit forum is inderdaad vrij rustig (te rustig), maar ik probeer alsnog minstens wekelijks te kijken. Af en toe stel ik een vraag en hoop ik dat er iemand ook een mening deelt. Toch een eenzaam bestaan anders als enige informaticadocent van mijn school. Het is behoorlijk zwemmen in het diepe om een programma én goede lessen volgens het nieuwe programma in elkaar te zetten binnen de beperkte uren die in een week zitten. Wel ben ik blij met de hoge kwaliteit van de keuzemodules die al beschikbaar zijn - dat helpt een hoop. Maar ook bij die modules ben ik veel tijd kwijt door de modules eerst zelf te bestuderen, in te schatten hoeveel tijd welk onderdeel kost, en zo de lesstof over de weken te verdelen. Laat staan een les daarbij te bedenken.

In tegenstelling tot het forum: bijeenkomsten voor informaticadocenten worden wel altijd goed bezocht.

Hoi Kevin,
Welkom hier. Ga je nog naar de inspiratiedag van fundament-online? Is aan te raden, altijd leuk om collega’s in den lande te spreken. Verder ben ik benieuwd waar je les geeft.

Hallo Petra,

Ik werk op het Ashram College in Alphen aan den Rijn, waar ik alle bovenbouw clusterklassen havo en vwo informatica geef, en daarnaast wat lesuren natuurkunde heb.

Ik heb mij nog niet ingeschreven voor die inspiratiedag. Toen ik hem bekeek, zag het er namelijk heel erg uit alsof hij primair bedoeld is voor gebruikers van Fundament, omdat de workshops over hun eigen modules gaan? Want dat ben ik (nog) niet, namelijk.

1 like

Hallo allemaal!

Mijn naam is Vanessa Bakker, 38 jaar en woonachtig in Almere. Werkzaam als coördinator ICT, Tech en Onderwijs bij de gemeente Almere, alwaar ik omscholingstrajecten richting de IT aan het opzetten ben. Dit gaan wij vanaf september implementeren. Daarnaast ben ik vorig jaar een CoderDojo gestart waar ik op vrijwillige basis kinderen en jongeren lesgeef in het programmeren in Scratch en Python. Ik heb de ambitie om docent informatica te worden en ben in gesprek met Windesheim om te zien wat voor studiepad dat gaat worden voor mij.

2 likes

welkom Vanessa!

Ik ben erg benieuwd naar het materiaal van de coderdojo’s. Zou je daar iets over willen delen op het forum?

En van harte welkom bij onze community! Zoals al gezegd, als ik iets kan doen dan hoor ik het graag!

Groet
Ramon

@Vanessa81
Welkom, Vanessa! Je hebt je weg naar het forum dus al gevonden :wink:

@Ramon
Alle dojo’s gebruiken een beetje hun eigen verzameling aan materiaal, wat we wel met elkaar delen. De consequentie is alleen wel dat je bij verschillende dojo’s dus verschillend materiaal gebruikt wordt voor hetzelfde onderwerp, en dat niet alle dojo’s alle onderwerpen aanbieden.

  • Toevallig heeft de voorzitter van het overkoepelende orgaan (CoderDojo Nederland) door Corona een mooie opsomming gemaakt van het prominente materiaal: CoderDojo in tijden van Corona | Nieuws | CoderDojo Nederland
    • Daarbij zijn de opdrachten van de Raspberry Pi Foundation extra benoemingswaardig, omdat de CoderDojo Foundation en de Raspberry Pi Foundation tegenwoordig gefuseerd zijn.
  • En om diezelfde reden, heb ik dat ook gedaan op onze website: Thuis verder | CoderDojo Alphen aan den Rijn
  • Persoonlijk organiseer ik ook “bijzondere dojo’s”, die ik “FocusDojo’s” noem. Dit is een combinatie van onze reguliere sessies, en de opzet die scoutings hebben: in de pauze doen we bijv. buiten een spel zoals Levend Stratego. Daar waar bij een reguliere sessie iedereen aan zijn eigen ding kan werken, hebben deze FocusDojo’s één focus onderwerp. Omdat iedereen hetzelfde doel heeft, brengt dat gemakkelijker samenwerkingen te weeg. Mijn observatie hierbij is dat er gemakkelijker vriendschappen gevormd worden, waardoor onze retentie (i.e., het terugkeren van dezelfde deelnemers) is toegenomen. Dit materiaal heb ik hier staan.

Dank je wel Ramon! Mocht ik leuke zaken hebben bij de CoderDojo dan zal ik die zeker delen hier. Kevin is een echte gevorderde CoderDojo-mentor en hij heeft al veel gedeeld. Wij werken vooral met de projecten van de Raspberry Pi Foundation, dit is de link https://projects.raspberrypi.org/nl-NL/projects Vanaf september gaan wij ook met leerpaden werken. De kinderen beginnen dan met een paar vooraf vastgestelde sessies Scratch. Hebben ze dit afgerond ontvangen ze een certificaat. Daarna kunnen ze verder met een paar vooraf gestelde sessies Python, met hierna ook een certificaat. Voordeel voor de mentoren (docenten bij CoderDojo) is dat je niet alle projecten uit je hoofd dient te kennen en voor de ninja’;s (deelnemers bij CoderDojo) is het fijn dat er meer structuur in zit en dat je een certificaat ontvangt voor alle bloed, zweet en tranen. We spreken elkaar vast binnenkort wel een keertje!

Groetjes Vanessa

Thanks Kevin!! Super dat je al veel gedeeld heb van CoderDojo. Dat vind ik ook zo gaaf aan CoderDojo, dat het allemaal opensource is. Vrij delen zodat iedereen ervan kan leren! Tot vanavond bij de workshop op Jitsi!!

Groetjes Vanessa

Hallo allemaal! Tommy van Erp-Kuhlman hier. Woonachtig in Oss met mijn man Alwin en kat Jeppe. Ik werk sinds 2007 op OBC Elst en geef daar aardrijkskunde in de bovenbouw en sinds 4 jaar ook STEAM. We hebben het vak inmiddels doorgetrokken naar de bovenbouw en bieden het als ITTL (mavo) en informatica (havo) aan. We schrijven onze opdrachten integraal zelf en leerlingen krijgen een grote mate van vrijheid bij ons vak.

1 like

Hoi Tommy, van harte welkom hier!!

Groet,
Vanessa Bakker

1 like

Dag allemaal,

Ik ben al langer lid maar zal mijzelf ook voorstellen.

Jan Mulder, 58 jaar, onbevoegd vakdocent Informatica op het Pieter Groen te Katwijk. Voor het 3e jaar. 3 Jaar geleden het vak overgenomen en gerevitaliseerd. Voor de bovenbouw havo en vwo, met een steeds toenemend aantal leerlingen, jongens en meisjes. Daarnaast afgelopen jaar gestart met een ‘Coding Academy’ vrijwillig voor leerlingen uit de 1e en 2e klassen, wat komend jaar wordt voorgezet.
Komend schooljaar in 3 Mavo van start met Informatietechnologie en in de brugklassen met Digitale Geletterdheid (1 uur in de week door de mentoren).
Voor Informatica werk ik met de methode Fundament-online en eigen lesmateriaal. Voor Informatietechnologie eigen lesmateriaal. Voor Coding Academy mogen kijken en gebruiken van Metis, Hakan.
Op Pieter Groen ben ik de enige docent ‘Computer Science’, de verwachting is wel dat voor schooljaar 2021 - 2022 het team verdubbeld kan worden.

Nu ben ik benieuwd naar jullie vragen :slight_smile:

1 like

Hai Jan,

Van harte welkom!! Wat gaaf dat je het vak gemoderniseerd hebt en dat het steeds meer aantrekt. Je gaf aan dat het team uitgebreid gaat worden. Hoe werven jullie docenten Informatica?

Groet,
Vanessa Bakker

1 like

Hi Vanessa, dank je.

Ik zelf ben benaderd door een vriend die werkzaam was op deze school, aangezien de vacature destijds gedurende ca 1 jaar geen positieve respons opleverde.

Voor de uitbreiding: Afgelopen schooljaar heb ik een steengoede stagiair gehad, die zal ik hiervoor zeker benaderen. Een andere stap is het bekend maken in o.a. dit netwerk. En formeel zal het ook als vacature aangeboden worden, waarschijnlijk op meesterbaan.nl.

Veel plezier,
Jan

1 like

Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Peter Mathijssen, van beroep verpleegkundige in de verslavingszorg. Dus geen docent, hoewel ik ooit wel jarenlang skills onderwijs heb gegeven aan collega’s. Mocht ik me dus op ongeoorloofd terrein hebben begeven dan hoor ik het wel. Voor ik verpleegkundige werd altijd wel het idee gehad dat ik docent wilde worden maar dat is er nooit van gekomen.

Ik ben 57 jaar oud en programmeer al sinds mijn 16e. Nooit een programmeer opleiding gehad en het mezelf aan moeten leren. Ik ben altijd al geinteresseerd geweest in educatieve programmeertalen en heb daardoor al weer lang geleden Scratch, App Inventor (waar ik ondertussen Power User ben van het project) en Snap! ontdekt. Mijn laatste ontdekking is MicroBlocks om microcontrollers te programmeren, daar ben ik ondertussen onderdeel van het ontwikkelteam geworden.

Vroeger ooit met MSX-Basic begonnen, daarna GW-Basic, Q-Basic naar Visual Basic en Gambas (visual basic variant onder Linux)

Daarna ben ik overgestapt naar blokjestalen en ik wil nooit meer anders. Ik noem mezelf dan ook een block-a-holic.

Ik ben momenteel Champion bij CoderDojo Tilburg. Daarnaast heb ik dit jaar nog een Devroom georganiseerd tijdens FOSDEM voor educationele programmeertalen zoals Snap!, TurtleStitch, Hedy, ZimJS, App Inventor en MicroBlocks. Mijn wens is om volgend jaar een een soort FOSDEM Kids te organiseren in Brussel.

@Ramon, @4pip en ik kennen elkaar van onder andere Twitter en van Snap!Con waar we live of online waren. @4pip en ik kennen elkaar ook van DojoConNL.

Zo deze lange intro is voorbij. Ik ben al heel lang nieuwsgierig naar het gebruik van bloktalen in het onderwijs. Zeker omdat bijv Snap! tot op universitair niveau gebruikt kan worden. Ik zal daar wel een ander topic voor openen om dit topic schoon te houden.

1 like

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje af en toe mee op dit forum en ik wilde me graag ook eens voorstellen. Ik ben Mark Remkes, 24 jaar oud en sinds 2021/22 geef ik informatica op het Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen. Ik heb een bachelor informatica met game-technologie gedaan aan de Universiteit Utrecht en heb tijdens mijn bachelor al gekozen dat ik het onderwijs in wil met mijn vakkennis. Ik volg nu halftijd de Science Education Master.

De afgelopen paar jaar ben ik langzaam maar zeker bezig met het leggen van een basis van zowel informatica lessen op het Groen als een basis voor mijzelf, mocht ik ooit een andere werkplek zoeken. Ik heb nooit echt een meer ervaren informatica docent als collega op dezelfde school gehad waarmee ik veel kon overleggen over de lesstof die ik aanbood, ik merk daardoor dat ik voor mijn gevoel een lange tijd nodig heb om die basis te leggen en ik moet veel mezelf aanleren, vooral nu ik sinds 2022/23 vakgroepvoorzitter ben geworden en praktisch de enige docent ben voor 4havo t/m 6vwo. Dat heeft toch vrij veel houtje-touwtje projecten opgeleverd haha

Gelukkig ken ik wel al een enkeling op dit forum zoals @sander die ik om tips heb gevraagd en waar ik mee heb kunnen sparren, dat is erg prettig!

Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een eigen lesmethode omdat ik het niet prettig vind om te werken met Fundament of Informatica Actief. Ik maak eigen lesmateriaal in Learnbeat, wat ook afgestemd is op de nieuwe stromingen van leerlingen die vanaf volgend jaar in de vierde allemaal een eigen Windows laptop hebben. Hoewel dit veel werk oplevert, haal ik hier ook veel energie uit omdat ik geloof dat de leerlingen hier veel beter mee leren programmeren en dit veel gebruiksvriendelijker is dan eerder genoemde methodes. Daarnaast hoop ik dit ook voor vele jaren te kunnen gebruiken in de toekomst. Ik hoop voor het eind van de zomervakantie al het materiaal voor de vierde klas af te hebben, zodat ik tijdens dat schooljaar naast mijn masterscriptie ook al het materiaal voor de vijfde klas kan schrijven voor 2025/26.

Ik zal vaker rondkijken en vragen of mensen tips hebben voor de prettigste programma’s om te gebruiken of andere ideeën, maar ik deel ook graag mijn informatie vanuit mijn eigen ervaring. Alvast prettig kennis te maken!

2 likes

Hoi Mark,
valt het Groen ook onder het OSVS? Zo ja, wellicht dat jij en ik regelmatig even kunnen brainstormen. Ik geef les op Lyceum Schravenlant te Schiedam.

groet,
Petra

Hallo allemaal,

Ik ben Chrisiaan Kockelkoren sinds 1987 afgestudeerd in de informatica en actief in de ICT voor verschillende bedrijven. Verder ben ik sinds 1992 actief in het onderwijs voornamelijk mbo- en hbo-avondopleidingen in de ICT. Je zult nog wel wat boeken van mij vinden die zijn uitgegeven vanuit Academic Service en E3 Uitgeverij. Heb ook in de examencommissies gezeten van een landelijk ICT-exameninstituut EXIN.

Ben in 2014 afgestudeerd als pedagoog met als specialisatie Onderwijskunde en mijn thesis gemaakt op het gebied van Serious Gaming. Heb daarna enkele jaren onderzoek gedaan (enkele publicaties en presentaties op ECER) op het gebied van onderwijskundige zaken.
Op dit moment ben ik werkzaam als docent ICT bij de academie ICT op Zuyd Hogeschool en geef les in software-eingineering, databases, algoritmiek, operational research, scripting, cloud and infrastructure, maar ook logica, wiskunde, statistiek en de softskills zoals projectmanagement en communicatie.

Sinds vorig jaar bij Trevianum in Sittard gestart (op inhuurbasis) als Informaticadocent. Maak alle onderwijsmaterialen zelf en maak gebruik van online materialen indien deze goed zijn. Kahn academy (javascript), CISCO-academy (python).

Ben nu bezig met het maken van digitale escaperooms voor het leren programmeren van Python (Pythonscripts worden ingevoerd, uitgevoerd en alleen indien juist mag de student de gevonden voorwerpen gebruiken of gaan deuren open) en een escaperoom waar in je leert hoe je moet leren. Ik hoop met deze laatste escaperoom enkele onderwijsmythes te kunnen elimineren.

Als je een voorproefje wilt hebben… stuur me dan maar een whatsapp 0638073302.

Groet Christiaan