Kennismaken, wie is wie?

Hi Vanessa, dank je.

Ik zelf ben benaderd door een vriend die werkzaam was op deze school, aangezien de vacature destijds gedurende ca 1 jaar geen positieve respons opleverde.

Voor de uitbreiding: Afgelopen schooljaar heb ik een steengoede stagiair gehad, die zal ik hiervoor zeker benaderen. Een andere stap is het bekend maken in o.a. dit netwerk. En formeel zal het ook als vacature aangeboden worden, waarschijnlijk op meesterbaan.nl.

Veel plezier,
Jan

1 like

Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Peter Mathijssen, van beroep verpleegkundige in de verslavingszorg. Dus geen docent, hoewel ik ooit wel jarenlang skills onderwijs heb gegeven aan collega’s. Mocht ik me dus op ongeoorloofd terrein hebben begeven dan hoor ik het wel. Voor ik verpleegkundige werd altijd wel het idee gehad dat ik docent wilde worden maar dat is er nooit van gekomen.

Ik ben 57 jaar oud en programmeer al sinds mijn 16e. Nooit een programmeer opleiding gehad en het mezelf aan moeten leren. Ik ben altijd al geinteresseerd geweest in educatieve programmeertalen en heb daardoor al weer lang geleden Scratch, App Inventor (waar ik ondertussen Power User ben van het project) en Snap! ontdekt. Mijn laatste ontdekking is MicroBlocks om microcontrollers te programmeren, daar ben ik ondertussen onderdeel van het ontwikkelteam geworden.

Vroeger ooit met MSX-Basic begonnen, daarna GW-Basic, Q-Basic naar Visual Basic en Gambas (visual basic variant onder Linux)

Daarna ben ik overgestapt naar blokjestalen en ik wil nooit meer anders. Ik noem mezelf dan ook een block-a-holic.

Ik ben momenteel Champion bij CoderDojo Tilburg. Daarnaast heb ik dit jaar nog een Devroom georganiseerd tijdens FOSDEM voor educationele programmeertalen zoals Snap!, TurtleStitch, Hedy, ZimJS, App Inventor en MicroBlocks. Mijn wens is om volgend jaar een een soort FOSDEM Kids te organiseren in Brussel.

@Ramon, @4pip en ik kennen elkaar van onder andere Twitter en van Snap!Con waar we live of online waren. @4pip en ik kennen elkaar ook van DojoConNL.

Zo deze lange intro is voorbij. Ik ben al heel lang nieuwsgierig naar het gebruik van bloktalen in het onderwijs. Zeker omdat bijv Snap! tot op universitair niveau gebruikt kan worden. Ik zal daar wel een ander topic voor openen om dit topic schoon te houden.

1 like

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje af en toe mee op dit forum en ik wilde me graag ook eens voorstellen. Ik ben Mark Remkes, 24 jaar oud en sinds 2021/22 geef ik informatica op het Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen. Ik heb een bachelor informatica met game-technologie gedaan aan de Universiteit Utrecht en heb tijdens mijn bachelor al gekozen dat ik het onderwijs in wil met mijn vakkennis. Ik volg nu halftijd de Science Education Master.

De afgelopen paar jaar ben ik langzaam maar zeker bezig met het leggen van een basis van zowel informatica lessen op het Groen als een basis voor mijzelf, mocht ik ooit een andere werkplek zoeken. Ik heb nooit echt een meer ervaren informatica docent als collega op dezelfde school gehad waarmee ik veel kon overleggen over de lesstof die ik aanbood, ik merk daardoor dat ik voor mijn gevoel een lange tijd nodig heb om die basis te leggen en ik moet veel mezelf aanleren, vooral nu ik sinds 2022/23 vakgroepvoorzitter ben geworden en praktisch de enige docent ben voor 4havo t/m 6vwo. Dat heeft toch vrij veel houtje-touwtje projecten opgeleverd haha

Gelukkig ken ik wel al een enkeling op dit forum zoals @sander die ik om tips heb gevraagd en waar ik mee heb kunnen sparren, dat is erg prettig!

Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een eigen lesmethode omdat ik het niet prettig vind om te werken met Fundament of Informatica Actief. Ik maak eigen lesmateriaal in Learnbeat, wat ook afgestemd is op de nieuwe stromingen van leerlingen die vanaf volgend jaar in de vierde allemaal een eigen Windows laptop hebben. Hoewel dit veel werk oplevert, haal ik hier ook veel energie uit omdat ik geloof dat de leerlingen hier veel beter mee leren programmeren en dit veel gebruiksvriendelijker is dan eerder genoemde methodes. Daarnaast hoop ik dit ook voor vele jaren te kunnen gebruiken in de toekomst. Ik hoop voor het eind van de zomervakantie al het materiaal voor de vierde klas af te hebben, zodat ik tijdens dat schooljaar naast mijn masterscriptie ook al het materiaal voor de vijfde klas kan schrijven voor 2025/26.

Ik zal vaker rondkijken en vragen of mensen tips hebben voor de prettigste programma’s om te gebruiken of andere ideeën, maar ik deel ook graag mijn informatie vanuit mijn eigen ervaring. Alvast prettig kennis te maken!

2 likes

Hoi Mark,
valt het Groen ook onder het OSVS? Zo ja, wellicht dat jij en ik regelmatig even kunnen brainstormen. Ik geef les op Lyceum Schravenlant te Schiedam.

groet,
Petra