Vakdidactische tips

Tijdens de docentenopleiding heb ik voor het vak vakdidactiek verdieping onderzoek gedaan. Eerder zag ik ook al een bericht op dit forum langskomen van iemand die voor vakdidactiek een opdracht deed. Wellicht is het een goed idee om dit topic te gebruiken om vakdidactische bevindingen met elkaar te delen.

Zo liep ik tegen het probleem aan dat de toetsing niet zoveel inzicht gaf als verwacht. Om dit te voorkomen zijn er modellen zoals OBIT. Dit is een classificatie om ‘opdrachten in de les en in toetsen bewuster te gebruiken’. Door dit toe te passen op de toetsvragen, wordt het inzichtelijk op welk niveau er eigenlijk getoetst wordt, zodat de cijfers ook representatief zijn voor het gewenste niveau van de leerlingen.
Sommigen van jullie zijn misschien beter bekend met het soortgelijke RTTI. Deze classificatie kan natuurlijk ook worden gebruikt.

Beste Tijn,

Ik vul je graag nog aan met nog een methodiek, SOLO, deze is uitermate geschikt om praktisch werk van leerlingen te beoordelen. Ik heb bij dit bericht een tweetal PDF’s met meer informatie geupload.

Gerrit Jan Hoogeland
about-solo-taxonomy-by-pam-hook-pdf.pdf (471,5 KB)
Lister e.a. - Not Seeing the Forest for the Trees Novice Programmers and the SOLO Taxonomy.pdf (192,1 KB)

Mooie aanvulling, bedankt!