To Code or Not to Code that's the question

Ik ontvang dagelijks een nieuwsbrief van CodeProject.com en daar stond een interessante link in:
https://hackaday.com/2019/03/14/expert-says-dont-teach-kids-to-code/

M.i. staan er enkele redeneringen in die vrijwel elk schoolvak overbodig zouden maken: we leiden per definitie op voor beroepen die nog niet bestaan, die kans is met de huidige veranderende maatschappij zeer groot natuurlijk. Het maakt ook niet echt uit welke taal je als eerste geleerd hebt, voor mij was dat Object Pascal / Delphi, doe ik nu nooit meer wat mee, wel met Swift, Python, C++ (Arduino subset), soms wat PHP en Javascript, maar de basisprincipes komen toch wel overeen in alle talen (los van paradigma’s e.d. waar ene taal sterker in bepaalde aanpak is dan andere).

De belofte voor programmeren zonder code zijn al erg oud, tijdens mijn bachelor in de jaren negentig kregen we ook al te horen: “over een paar jaar programmeert iedereen grafisch”, is natuurlijk ook zo als je mee wilt doen aan de FIRST LEGO League of PLC’s programmeert, maar verder…

Overigens is Robert Holwerda aan de Universiteit Leiden een promotieonderzoek aan het doen wat gaat over grafisch programmeren en de ingewikkeldheden die hier bij komen kijken. Maar een ding is zeker, of je nu code schrijf of grafisch programmeert, computational thinking is los van je programmeervorm hetzelfde (daar is het artikel het wel mee eens).

3 likes

Ik kwam gister op de Maiker Faire een missie-statement tegen, van ik meen Coder Dojo, waarvan ik er 2 heel interessant vond.

  • Kinderen wegwijs maken in de black-box die steeds meer informatica toepassingen zijn.
  • Kinderen uitdagen tot het maken van creatieve toepassingen met code.
    Neem daarbij de huidige trend om “frictie” weg te nemen, maar waar ik fel op tegen ben, ik denk dat we kinderen juist meer frictie moeten laten ervaren en daarmee om te laten gaan, en ik denk dat kennis van basiscode heel belangrijk is. Liefst zo laag mogelijk. Het geeft mijn in ieder geval een goede onderbouwing waarom C++ een centrale rol speelt in ons lesprogramma, ik kan er zoveel meer leerdoelen aan ophangen dan aan andere manieren om informaticatoepassingen te maken.
1 like

Bij Embedded Systems Engineering (de opleiding waar ik nu aan verbonden ben) is C++ dé programmeertaal. Maar ja, is wel HBO en specifieke richting. Goede taal, maar heeft ook wel veel nadelen, gelukkig wordt het steeds moderner, (auto e.d., maar ook closure-achtige constructies). Type safety e.d. zijn alleen wel zaken die ontbreken en waar iig grotendeels je zelf voor moet zorgen…