M: Physical computing --> Simuleren in TinkerCad

Hoi allemaal,

Hier een goede tip als je iets doet met Keuzemodule M: Physical Computing

Het hele doel is natuurlijk om leerlingen in de echte wereld dingen te laten doen met een Arduino of MicroBit. Het goed begeleiden hiervan is alleen best een opgave als je een volle klas aan de slag zet met sensoren, weerstanden, breadboards enzo. Er kan een hoop mis zijn (foute code, foute schakeling en kapotte componenten), dus leerlingen hebben relatief veel hulp nodig. Met een volle klas is dat soms bijna niet te behappen als docent.

Ik leer ze de basics aan in de hele goede online simulator van TinkerCad. Deze heeft een volwaardige Arduino simulator (en MicroBit als je die liever wilt), inclusief code-editor, seriële monitor, etc. Hierbij zijn alle gangbare componenten, actuatoren en sensoren beschikbaar. Pas als ze de basics met een aantal opdrachten hebben voltooid in deze simulator, laat ik ze op echte spullen los en dat maakt het een stuk soepeler (en ik hoef iets minder hard te rennen :slight_smile:).
Al het geleerde, inclusief geschreven code is rechtstreeks om te zetten naar “echte” Arduino schakelingen. Voor de lastigere (eind-)opdrachten is het vaak zelfs handig eerst een virtuele versie in TinkerCad te maken en daarna hem gewoon fysiek na te bouwen.

Aantal dikke voordelen:

  • Leerlingen werken in de browser, dus kunnen ook thuis en in tussenuren aan de slag, zonder met spullen te slepen
  • Je kunt je als Docent registreren (gratis) en een klasje maken waar je leerlingen lid van kunnen worden. Zo kun je met ze meekijken en in je eigen tussenuur een bugje voor ze fixen of een opdracht beoordelen door hem online te testen. (Je kunt er geloof ik zelfs je opdrachten kwijt, maar dat heb ik nog niet gebruikt).
  • Het levert mooie overzichtelijke schematische schakelingen op (zoiets als van Fritzing) die een stuk overzichtelijker zijn dan de “draadjesbrei” die een Arduinoschakeling vaak snel wordt.

Ik heb voor mijn leerlingen een uitlegfilmpje gemaakt over werken met TinkerCad. Misschien hebben jullie daar ook nog wat aan: Arduino simuleren met Tinkercad - 2022 - YouTube

Groeten,
Jochum

5 likes

Hoi Jochem,

Klinkt goed, dank voor de tips. Ik werk met micro:bit en de inventor’s kits, en de gewone micro:bit simulator, wat leuk is, maar inderdaad als iets mis gaat is het een heel gepuzzel. Tinkercad schijnt heel fijn te werken en misschien stap ik over op de Arduino, omdat ze bij mij op school veel spullen hebben en dit gebruiken bij natuurkunde.

Succes!

Groeten, Marjolein

1 like

Ik heb ook het natuurkundelab geplunderd voor alle comonenten die ze daar hadden, maar niet gebruikten. Scheelt een hoop inkopen. :slight_smile:

Tinkercad werkt ook prima met de microbit (en de microbit op zijn beurt werkt prima met arduino-componenten, dus je natuurkunde-plunder actie is hoe dan ook nuttig), dus je kunt het ook eerst mee testen.
In tinkercad zitten (voor zowel arduino en microbit) ook een hoop standaard voorbeelden van schakelingen + bijbehorende code. Zo kunnen leerlingen makkelijk even zelf spieken hoe een servo of een of andere sensor werkt en gebruikt moet worden om er daarna hun eigen ding tegenaan te bouwen.

1 like