Wat zijn je favoriete online-omgevingen?

Ik ben fan van Cloud 9.

Voor $1,- per maand heb je voor alle leerlingen een volledig premium account. Dus ongeacht het aantal leerlingen.

C9 is sinds kort onderdeel van Amazon Web Services. Ik ben nog met hen aan het mailen om een vergelijkbare korting te krijgen voor hun cloud engine. Meer informatie over de educatie korting C9 kun je hier vinden.

Ik vind het een prettige omgeving en het werkt ook op Chromebooks. iPads heb ik nog niet geprobeerd, mogelijk mis je daar een toetsenbord.

1 like

Cloud9 is overgenomen door Amazon - zie de aankondiging https://c9.io/announcement.
Dit betekent dat je je niet meer als nieuwe gebruiker kunt aanmelden voor de niet-AWS versie (c9.io), met de hierbovenn genoemde educatie-regeling. In mijn ogen, een groot verlies :disappointed:. Bestaande (educatieve) gebruikers kunnen c9.io nog blijven gebruiken (hoe lang nog?).

@ramon, heb je ook ervaring met de AWS-versie van cloud9: https://aws.amazon.com/cloud9/?
Deze heeft een andere educatie-regeling.

1 like

Met AWS Education heb ik een beetje ervaring opgedaan. Het helpt om een pre-paid creditcard te nemen (van bijvoorbeeld N26) om te voorkomen dat leerlingen heel veel kosten maken met het aanzetten van virtuele machines. AWS is een hele krachtige (en daarmee complexe) tool. Leerlingen hebben eens een Alexa applicatie geschreven. Het vergt wat doorzettingsvermogen om te beginnen met AWS.

Wie heeft er al ervaring met GitHub Classroom?

Wij op het Metis Montessori Lyceum hebben een Github Education account. Als onderdeel daarvan ook Github Classroom.

Het fijne van het gratis education account is onder andere dat je zoveel private repos kunt maken binnen je eigen organisatie als je wilt. Handig als je lesmateriaal ontwikkelt en dergelijke.

Github Classroom heeft voor en nadelen. Voordeel is dat je voor een opdrachten een repo kunt maken waar je materiaal in klaar zet. Leerlingen werken er aan en je krijgt per leerling een repo met het werk er in (ze kunnen ook als team werken). Nadeel is dat je veel repos krijgt. (Er is wel een helper tool om ze per opdracht te clonen geloof ik). En leerlingen moeten natuurlijk wel wat ervaring hebben met git en github.

Voor wat grotere opdrachten (of groepsopdrachten) kan het zeker handig zijn. Mogelijk kan @h.akkas aanvullen.

3 likes

We maken ook gebruik van trinket.io voor opdrachten met de welbekende Turtle.
Sindskort kun je op trinket.io ook je pygame programma’s op draaien. Heel handig omdat het installeren van pygame soms heel vervelend kan zijn.

2 likes

Ik bedenk me net dat dit ook handig is:

https://editor.p5js.org

Het is een webeditor voor leerlingen die met P5 (Processing) aan de slag gaan. Zo hoeven ze niet lokaal een server te draaien. Dat geeft nog wel eens opstartproblemen namelijk.

3 likes

Ik kwam door jou voorgedragen P5JS deze dienst tegen; https://mlab.com/plans/pricing/
MongoDB hosting, de sandbox is altijd gratis. Ik mail ze over een EDU plan, mogelijk bieden ze ons nog meer.

2 likes

Ik heb al een mlab account: ik ben bezig met lesmateriaal voor NoSQL/MongoDB, en wil dit proberen in combinatie met glitch.com, om een voorbeeld web-toepassing te maken met MongoDB.
(Mijn ervaringen gaan nog niet verder dan met aanmaken van de account…:wink:

2 likes

Ik gebruik ook de editor van P5JS. Er is een NewYorkse methode op
https://cs4all-icm.gitbook.io/introduction-to-computational-media-curriculum/
die ik aan het vertalen / ombouwen ben. Het materiaal dat je ziet is voor docenten, die er
een ei van mogen bakken. Maar ik laat de leerlingen stoeien, worden ze groot van.

Het geinige met P5JS is dat het zowel toegankelijk is voor de beginner en visueel ingestelde leerling. Want: programmeren voor visual arts. En een gevorderde leerling kan er ook mee verder, want Javascript, dus je kunt gewoon extra libraries toevoegen naar wens.

Een voorbeeld van wat je kunt maken is deze schitterende app. De Efteling. Hij haalt realtime data op en gebruikt ook je locatie. Dit hebben ze niet van mij geleerd hoor, maar het is wel in P5. Ik zelf vind het bizar dat deze app nog geen 1000 regels is.

https://editor.p5js.org/BoredMuesli4/sketches/TVTbDnCbX

1 like
  • Tinkercad - Ideal voor Arduino/MicroBit en tevens een intuitieve 3d editor voor 3d printen. Had er al een aparte post over gemaakt: M: Physical computing –> Simuleren in TinkerCad

  • Replit was al genoemd, maar wat mij betreft ideaal voor HTML/CSS projecten (website is meteen gehost) en Python (maar ondersteunt zo’n beetje elke gangbare taal)

  • Sketchup Online. Gratis browserversie van Sketchup (3d modelleren).

  • Gitbook. Handige tool om makkelijk editbaar/deelbaar/remixbaar lesmateriaal online te maken en te hosten. Bv een lesboekje Logo (computational thinking) voor de brugklas

  • FSM-designer. Simpel en handig online tooltje om Eindige Automaten (Finite State Machines) te maken met een paar keer klikken. Handig voor domein B3

  • Trello. Gratis online tool/werkbord voor Scrum, Agile, Kanban en dergelijke projectmanagement dingen. Flexibel om het naar smaak te gebruiken, integreert ook mooi met externe tools zoals Google Drive e.d.

  • Diagrams.net. Flexibele browsertool voor het maken van allerlei diagrammen. Flowcharts, UML, Classdiagrams en eigenlijk alles wat als vectordiagram te maken is.

2 likes

Volgend schooljaar wil ik met node.js de backend bouwen, met express.js op het platform runkit. Je hoort hoe het afloopt.

NB: een leerling laat al weten dat websockets lastig wordt op runkit, wie weet wordt het dan cloud9 van amazon aws. Moet je wel leerlingen accounts regelen, ook weer gedoe en die lopen gauw leeg.

1 like

Deze week mail van Replit gekregen, de gratis hosting gaat per 1-1-2024 vervallen.
In Github kun je wel nog steeds gratis hosten, maar enkel static hosting (voor HTML/CSS projecten prima).

Wij hebben github classroom een aantal jaren geleden geprobeerd, maar vonden het erg buggy: in elke klas was er wel een groepje waarbij de omgeving niet volledig werd klaargezet. Daarna zijn we ermee gestopt (we hebben uiteindelijk zelf een script gemaakt dat via de API van github een repo maakt en collaborators toevoegt). Weet iemand of de bugs inmiddels opgelost zijn?

Heeft er iemand ervaring met gebruik van de online ontwikkelomgeving Codespaces (van GitHub) in de klas? Ik wil er eerdaags mee starten.

Zelf heb ik positieve ervaringen in de klas met repl.it en gitpod.io, beide in combinatie met github. Beide omgevingen zijn ook te gebruiken zonder github, dan wordt samenwerken wel beperkt, maar het wordt ook eenvoudiger in het gebruik.

O goed om te weten. Jammer, maar was al bang dat ze daar een keer de stekker uit zouden trekken.

Ik heb recent een Github for Education licentie gescoord voor mijn school (stiekem in eerste instante vooral om zelf te spelen met de bijgeleverde gratis licentie voor Github CoPilot). Ik zal in die codespaces daar ook eens duiken als vervanger.

@eelco Misschien kun je aangeven in het lijstje of het met of zonder account is.
Wij gebruiken deze www.pico-8-edu.com, zonder account.

1 like

Goede tip! Ik zal dat er t.z.t. bij zetten. Er komen gelukkig steeds meer omgevingen die puur in de browser werken, als statische website: daarvoor heb je dan meestal geen account nodig, en in een aantal gevallen heb je ook geen trackers e.d.: nog beter voor je privacy.

Daar wilde ik ook naar kijken als vervanger voor replit. Zou je kunnen laten weten hoe het bevalt?

Inmiddels ben ik met een aantal klassen een pilot begonnen met github + codespaces + classroom.

Hier staat hoe we het hebben opgezet:

De eerste ervaringen zijn positief. Het werken met GitHub in groepjes is nog steeds wel complex.

2 likes