Leerzame Gebruikersdag bij ASML

Vrijdag 8 feb waren de Gebruikers van Informatica-Actief op bezoek bij ASML. Om specifiek te zijn bij de afdeling Technology Promotion. Inge Wouters heette ons namens ASML welkom.

Technology Promotion werkt vanuit het Experience Centre van ASML en we hebben de ochtend veel geleerd van o.a. Jos Vreeker over Lithografische technieken die ASML in zijn Chipproductiemachine van zo’n 15 miljoen euro stopt.

Dat Experience Centre is ook voor scholen toegankelijk dus als je met je leerlingen er heen wilt gaan, bel dan Inge Wouters.
ASML maakt deel uit van een groep bedrijven in het Eindhovense e.o. die actief hun kennis delen met onderwijs. Ze geven blijk van goed aan te sluiten bij het PO en VO. Overigens hebben een aantal van onze gebruikers nog mee gewerkt in een workshop aan het bedenken van een case om voor het VO toe te lichten wat een Computer Scientist eigenlijk doet omdat ASML vindt dat ze dat nog niet goed genoeg over de bühne kunnen brengen voor de bovenbouw VO. ASML is constant op zoek naar geschikte werknemers en daar kun je volgens hen niet vroeg genoeg mee beginnen.

Er waren natuurlijk ook nog presentaties over de inhoud van de methode Informatica-Actief maar daarover in een andere bijdrage meer.

2 likes

Het was een mooi bezoek aan ASML. Jammer dat we nergens foto’s mochten maken. Het is een mooie locatie om aan loopbaanorentatië te doen. Het is een prachtig gebouw, de technologie is van een heel hoog niveau en de invloed van informatica hoef ik niet uit te leggen.

Het experience center geeft op een laagdrempelige manier weer hoe het proces van ontwikkelen en productie werkt bij ASML.

De inhoud van de dag was ook meer dan ok. Fijn om even bijgepraat te worden over UX en basismodule grondslagen. Ik kijk uit naar de presentaties. Komend schooljaar gaan er veel dingen veranderen. Ik kijk er naar uit.

Wie heeft er al een PTA opgesteld?

1 like