Your Voice is Power

Tip: de lessenserie Your Voice is Power:

Leren van programmeren (in EarSketch met Python) gecombineerd met aandacht voor ondernemerschap, activisme en (rassen)gelijkheid. Een mooi voorbeeld van vakoverstijgend onderwijs en het inzetten van informatica als maatschappelijk gereedschap!

Ik voer de lessenserie momenteel uit met een 3 vwo x-tra klas (projectgestuurd onderwijs). Na een korte introductie kunnen zij ook veel zelfstandig aan het werk en vinden ze enorm veel van het programma EarSketch zelf uit. Uiteindelijk maken ze zelf een muzieknummer, met daarin minimaal één sample van een ander nummer gericht op de eerder genoemde thema’s.

Ook leuk (naast dit specifieke project): leren programmeren met EarSketch of Sonic Pi.

1 like

Mooie tip!
Ik ben wel heel benieuwd hoe je dit precies aanbiedt. Ga je er per module doorheen of werken ze zelfstandig door de modules heen? Er zitten pittige vragen tussen over discriminatie bijvoorbeeld, vraagt dat extra aandacht van de docent? Er is ook best veel materiaal (video’s) hoe laat je ze daarmee omgaan?

Momenteel ga ik er per module doorheen. Qua programmeerkennis ga ik wel wat sneller dan de modules, aangezien de leerlingen op dat gebied al meer kennis hebben en zelf veel uitzoeken.

De vragen die gerelateerd zijn aan activisme, discriminatie en gelijkheid organiseer ik klassikaal. Zo heb ik meer controle over hoe deze - inderdaad mogelijk pittige - onderwerpen worden behandeld.

De modules zoals ze er nu staan op yourvoiceispower.ca zie ik als uitgangspunt, welke je aan kunt passen aan de situatie in jouw klas. Dat geldt ook voor de video’s: je kunt zelf kiezen welke je laat zien. Je zou het zelfs alleen bij het programmeren kunnen houden, maar dan mis je wat mij betreft de juiste zo mooie connectie tussen informatica en andere (vak)gebieden.