Welke domeinen mag je afvinken bij een gegeven onderwerp?

Beste collega-docenten,

Ik vind het een gepuzzel om te bepalen welk(e) domein(en) je kunt afvinken als je bepaalde onderwerpen in je PTA zet. De handreiking (http://handreikingschoolexamen.slo.nl/informatica) begint al redelijk uitgebreid te worden, maar voor mij blijft het vooralsnog zoeken naar de juiste verantwoording.

Om maar eens een voorbeeld te geven: Stel dat je een module HTML&CSS doet. Bij welk(e) domein(en) hoort dat dan?

Wellicht kan dit een draadje worden waar we dit soort zaken kunnen bediscussiƫren?

Gr,

Hakan

2 likes

Goeie vraag Hakan! Zal het eens met Peter overleggen. Mogelijk heeft hij er al een idee van.

1 like

Zeker goede vraag Hakan. Ik zit ook te puzzelen wat ik van mijn ā€œoudeā€ materiaal/curriculum kan blijven gebruiken en welke (sub)domeinen ik dan kan afvinken.

Specifiek over HTML/CSS heb ik nog wel een tip. Ik heb een paar lesjes Usability (Instruct materiaal) tussendoor gedaan. Dit sluit mooi aan bij website ontwerp en dat is een specifieke nieuw eindterm die je zo mooi kunt ā€œinkoppenā€, zonder een hele nieuwe opdracht op te tuigen :slight_smile:

2 likes

Volgens mij had webdevelopment een keuzethema moeten zijn. Ik vind het eerlijk gezegd een gemis. Wat vinden jullie?

Mee eens. Het sluit erg aan bij de belevingswereld, het omvat gestructureerd werken met code, design/usability elementen etc. En er is veel verdieping mogelijk: responsive design, scripting, etc.

Ik ben van plan het er sowieso in te houden komende jaren en meer slimme truuks te verzinnen om het bij meer eindtermen aan te laten sluiten, bv. Netwerken/internet (uit domein L) of het als verslagvorm te gebruiken van een wat meer theoretisch onderwerp.

1 like

@JochumSGDB zullen we samen eens kijken naar een pta? We zitten grofweg een kilometer van elkaar vandaan :slight_smile:

Prima plan. Ik stuur je wel een PM