Wat zijn goede bronnen over het gebruik van ChatGPT in het onderwijs?

Welke bronnen gebruik jij om meer te weten te komen over ChatGTP (en andere LLMs) in het onderwijs?

Ik zal de komende weken enkele van mijn belangrijkste bronnen bespreken. Allereerst is daar een reeks korte video’s van Ethan Mollick en Lollich Mollick (in totaal ca. een uur):

En natuurlijk “oneusefulthing”

Ethan Mollick heeft ook een zeer informatieve blog over het gebruik van generatieve AI, in het bijzonder in de context van onderwijzen en leren: https://www.oneusefulthing.org. Ik ben hierop geabonneerd, en laat mij steeds weer verrassen door de waardevolle inzichten in de essays.

Boekje Chatten met Napoleon.

Wat mij betreft een aardig en toegankelijk boekje over wat het is maar ook hoe je het in de les kunt inzetten met hele duidelijke en bruikbare prompts.

1 like

Heel goed! “Het beste Nederlandse boek over het gebruik van ChatGPT in het onderwijs” (en ook het enige ;-). We gaan met dit boek aan de slag bij de workshop ChatGPT voor docenten, op de i&i conferentie donderdag 9 november 2023.

Khan Academy zet Khanmigo in als AI-gebaseerde tutor voor leerlingen. Dit is een afgeschermde versie van GPT4, waarin het tutor-gedrag geoptimaliseerd is, en de risico’s van het gebruik van ChatGPT sterk ingeperkt zijn. (Khanmigo is momenteel alleen beschikbaar in de USA… helaas, we kunnen er nu niet mee experimenteren.)

In de onderstaande video, “Harnessing AI for Education” zie je de visie hierachter uitgelegd:

code.org heeft een korte online cursus, AI 101 for Teachers: AI 101 for Teachers | Code.org
Dit zijn 5 korte video’s, samen ongeveer een uur. Als bonus vind je daar ook een aantal documenten met tips voor het maken van goede (onderwijs)prompts, en een Guide to Ensuring a Responsible Approach to AI. Als je meer wilt weten over AI en over LLMs, vind je daar ook meer materiaal.

Ook interessant:
Slimmer onderwijs met AI magazine
De kansen en risico’s van Artificial Intelligence (AI) maken veel los in de onderwijssector. Er wordt volop gebruik van gemaakt en tegelijkertijd is nog lang niet alles bekend en bestaan er veel misvattingen over. Tijd voor een magazine vol informatie en inspiratie voor docenten en andere onderwijsprofessionals!
https://npuls.nl/kennisbank/slimmer-onderwijs-met-ai-magazine/

1 like