Voorkeur: online of lokale ontwikkelomgevingen?

Hallo allemaal,

Wie mijn introductie in het kennismakingstopic heeft gelezen, weet misschien dat ik mijn eigen lesmethode aan het ontwikkelen ben. Daarbij ben ik ook op zoek naar de beste ontwikkelomgevingen waarin leerlingen de opdrachten moeten maken.

Op dit forum zijn verschillende topics te vinden over het gebruik van online programmeeromgevingen, en dat snap ik heel goed. Leerlingen moeten overal bij hun opdrachten kunnen en dan is een online omgeving heel wenselijk, zeker als je vaste computers op school gebruikt.

Echter ben ik (topicstarter moet beginnen natuurlijk) zelf meer een voorstander van het gebruik van IDE’s die je kan installeren op je eigen computer, waar nu de mogelijkheid voor is. Ik heb een paar jaar met Replit gewerkt in de klas en ik vind het niet prettig, vooral door de traagheid en soms slechte bereikbaarheid. Gelukkig gaan mijn leerlingen volgend jaar met eigen laptops werken waar ze zelf programma’s op kunnen installeren. Daarom wil ik graag programma’s gaan gebruiken als GameMaker Studio, Notepad++ en Thonny voor Python, in combinatie met Github Classroom en Github Desktop voor groepsprojecten.

Maar ik kan me ook voorstellen dat anderen dit juist niet prettig vinden. Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaring, ook omdat ik zelf nog niet 100% zeker ben van mijn voorlopige keuze. Heb je liever online IDE’s of lokaal geïnstalleerde programma’s en waarom?

Als lesmethode gebruik ik Fundament voor mijn informatica lessen, en eigen materiaal voor onze brugklas “codeerklas”. (Disclosure: ik werk sinds dit schooljaar één dag per week voor Fundament.)

Voor Python programmeren, gebruik ik Replit met mijn klassen, vooral omdat leerlingen er dan vanaf iedere schoolcomputer, vanaf hun Chromebook, en ook thuis makkelijk bij kunnen. Dit bevalt goed: zelden een probleem mee.

Git bied een mogelijkheid om er ook vanaf thuis bij te kunnen, maar dat leer ik ze pas in leerjaar 5. Daarom is Replit ideaal t/m leerjaar 4. Gezien ik geen Github Desktop op mijn schoolcomputers heb staan (ondanks meermalen vragen aan ICT…), gebruik ik de Github integratie in Replit. Die integratie bevalt mij matig: er ontstaat soms (regelmatig) een error state die ik via de command line moet oplossen.

Nieuw nadeel van Replit is de AI. Vinden ze prachtig, maar wat mij betreft niet goed voor het leren van de basics.

Als desktop editor laat ik ze soms Thonny gebruiken: lightweight, krachtig, en ze moeten het zelf doen, wat goed is voor leren. Bovendien is het een offline omgeving voor de praktijktoets. Ik ben sinds de komst van de Replit AI nog aan het zoeken wat ik nu fijner vind.

Toekomstig wil ik Godot gaan invoeren als doorlopende leerlijn vanaf Python. Momenteel heb ik een PyGame opdracht voor ze. (Unity ben ik vanaf gestapt.)

Ik heb mijn eigen methode al voor wat betreft de basisstof. Ik heb al heel wat IDE’s voorbij zien komen. Sinds twee jaar gebruik ik Visual Studio Code van Microsoft (gratis). Zeer gebruikersvriendelijk. Kan vrijwel alle talen aan. Ik gebruik het voor mijn eigen Python cursus, html, css (liveserver), php en javascript (p5js module voor games zie keuzethema Object Geörienteerd Programmeren). Kan ook in combinatie met Github gebruikt worden. Je kunt heel overzichtelijk met breakpoints werken.

Kevin, ik haak even in op “Bovendien is het een offline omgeving voor de praktijktoets.”

Op Ă©Ă©n van de scholen waar ik werk werden tot vorig jaar offline praktijktoetsen gedaan met Thonny. Dit jaar hebben we dat gedaan met toetsomgeving Woots waarin de vragen aan staan en waar de code naar geknipt en geplakt wordt. De code wordt geschreven in trinket.io. Het geheel is afgeschermd met Safe Exam Browser (SEB). SEB hebben we door ICT laten installeren op de windows computers. Het bevalt goed op deze manier.

1 like