Uitjes met de klas

Ik ben momenteel bezig met een rondgang langs de 5 gametempels in Nederland om te kijken wat ik eventueel met leerlingen ga bezoeken. De laatste staat morgen op de planning. Mis ik nog iets? Misschien past vernieuwde Beeld en Geluid ook, die verzamelen immers het Nederlandse computergame-erfgoed. Hier even de eerste indrukken vanuit onderwijskundig perspectief:

  1. Homecomputermuseum Helmond
    Vanuit educatieperspectief erg tof. Het museum is overzichtelijk en betaalbaar, je kunt er tot een leerling of 40 tegelijk kwijt denk ik, en er is van alle belangrijke apparaten uit de computergeschiedenis iets opgesteld waarmee je kunt werken/spelen. Ook een kleine selectie aan consoles en een enkele arcadekast.
    Ideaal voor een opdracht voor keuzedeel K, waarbij je ook de ouders kunt betrekken. Ze hebben tienerkamers die pap of mam waarschijnlijk erg bekend voorkomen. Ik ga hier zelf een bezoek naar plannen, en er een kijk/doeopdracht bij schrijven met vervolgopdracht in de les voor keuzedeel K.

  2. Bonami Computermuseum in Zwolle
    Voor ons te ver weg, maar hier waan je je in een archief van enorme omvang. De uistraling is van een enorme opslag, maar er is zeker zo veel werkend/te bespelen als in Helmond, alleen met 3x zo veel opvulling ertussen. Flink wandelen hier! Erg tof is de arcadehal met zo’n 60 werkende speelkasten tot ongeveer 1995. De klassieke Atari’s vielen het meeste op: Breakout, Gotcha, Super Sprint. Leuk als intro op een lessenserie gamedesign. Hier kun je makkelijk 100 leerlingen tegelijk kwijt. Wel goed voorbereiden met een plan, het is echt een doolhof.

  3. Gaming Factory Tilburg,
    Dit is vooral een adres voor een leuk uitje aan het einde van het jaar. Er zijn wel klassieke kasten, maar het is vooral ook een uitgaanssfeer. Vrij ruim opgezet. Hier kun je denk ik prima 2 bussen leerlingen kwijt. Airhockey, flipperkasten, even de pubers verslaan op de kermis-hamer-toren, maar ook PS4’s, ritme-spellen, en een Taiko! Wel een lastig tijd-systeem, je koopt bijvoorbeeld een kaartje voor 2 uur, en dan moet je zelf zorgen dat je op tijd weg bent.

  4. Blast Galaxy in Amsterdam
    De favoriet van mijn eigen kinderen, dit is echt een klassieke “Japanse” arcade. Groezelig, volgepropt met kasten, en lekker snacken. Veel klassiekers, maar ook moderne kasten, de beste mix voor arcadegames, en minder het randgebeuren dat Tilburg heeft. Er past best een leerling of 60 in, maar door de hippe locatie mogelijk even afstemmen met de organisatie. Als er ook nog 50 echte Japanners uit de toeristenbus binnenstappen puilt het zo uit.

  5. Nationaal Videogame Museum Zoetermeer
    Was minder museum dan gedacht, het is vooral een hele goede arcade speelhal. Van klassiekers zoals Space Invaders (die moet je in het echt ervaren, je hebt geen idee!), Pong, Pac-Man, Donkey Kong tot een hele selectie aan Japanse import ritmespellen en obscure kinderspellen aan toe. Het was vrij rustig dus er werd niet zo moeilijk gedaan over een half uur eerder dan het tijdslot beginnen. De speelkast bij de ingang is er een die inspiratie geeft voor namaken met de leerlingen. We waren al aan een LED matrix arcade begonnen, maar dit gaf nog wat extra inspiratie. Voor lesdoeleinden vond ik het minder geschikt, tenzijn je veel inspiratie wilt qua fysieke interactie en creatieve controllers.

3 likes

Mooie lijst!

Op mijn website kan je er wellicht nog meer vinden door bijvoorbeeld te sorteren op rondleidingen en techniek. https://voordeklas.com/zoeken/?sort=random&search_keywords=techniek&category=rondleiding

Ik ga ook binnenkort met brugklassers naar Zoetermeer, inclusief rondleiding/uitleg. Dus daar kan ik daar dan meer over vertellen.

Hoe was het met een klas?

beetje laat, maar dan toch, het gamen was fantastisch. de rondleiding viel een beetje tegen. Omdat dat in kleine groepjes ging en er veel herrie was konden ze het niet goed verstaan en was ook niet even duidelijk wie wanneer moest