Thuis les in tijden van corona

THUISWERKEN IN TIJDEN VAN CORONA

Er zijn verschillende mogelijkheden om thuis online les te krijgen.
Voor VO leerlingen is een combinatie van huiswerk via Magister en een online verbinding met de docent een methode
Hieronder een optie om online ondersteuning te geven door een leraar.

Uitgangspunt is dat het gaat op een betrouwbare, goedkope en eenvoudige wijze. Met een beetje digitale vaardigheid bij deelnemers zal het lukken.
Online verbindingen met grote groepen zijn altijd directief, dwz het is meer zenden dan interactie, alhoewel je met chatten en een videoverbinding ver kunt komen.
Voor een leraar is een webcam en een goede microfoon noodzakelijk (logitech is een goed merk). Leerlingen kunnen volstaan met de oortjes van hun telefoon en de webcam op een laptop of tablet.

Skypelessen

Iedereen kan een skype account aanvragen, voor leerlingen is het handig om die via een schoolaccount aan te vragen.
Met Skype is het mogelijk om een gesprek met chat, audio en/of video te voeren.
Inclusief de docent kunnen er 25 mensen aan het gesprek deelnemen.

Skype zit in elke Windows 10 versie, maar is ook met een Apple of Google chromebook te starten.

Nog geen account, dat is snel en makkelijk aangemaakt.
Deel de inlognaam met de docent via de schoolmail

Op basis van de skype naam voeg je een leerling toe aan uw skype account.

Daarna kan een leraar een groepsgesprek op de volgende wijze starten:

  • Klik naast het veld met daarin de tekst ‘Zoeken in Skype’ op een plusje.
  • Klik op ++Chatten
  • Rechts in beeld klapt een menu uit met de toegevoegde leerlingen.
  • Selecteer de gewenste leerlingen door op de hokjes voor hun naam te klikken.
  • Staat iedereen aangevinkt? Klik dan onder in beeld op Starten.
  • Een groeps-chatgesprek opent.
    Hierin kan iedereen die online is en meedoet aan het gesprek, iets typen.

Er kan ook met de webcam gecommuniceerd worden

  • Daarvoor moet je bellen en als er een webcam/camera op de computer zit kun je elkaar zien.

Eventueel is het mogelijk om een klassen groepen te maken.

  • Klik helemaal rechts op een poppetje met een plusje.en maak een groepsgesprek aan.

Let op, de ervaring leert dat de eerste 10 minuten vooral in het teken staan van verbinden.

THUISWERKARTIKEL IN KOMENSKYPOST
Jan Lepeltak geeft in een artikel op KomenskyPost 10 praktische tips voor thuis leren tijdens de Corona crisis.
Begin deze eeuw experimenteerde hij bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden in het gebruiken van digitale online-middelen op de Waddeneilanden. Lees zijn tips op: https://komenskypost.nl/?p=5530

2 likes

Ik zit ook te broeden op wat te doen, zo is er normaal in mijn lessen een grote afhankelijkheid van samenwerken en spullen van school. Dingen die toch lastig zijn nu.
Waar ik ook voor wil waken is dat ik de leerlingen onnodig afhankelijk maak van ICT, ik merk dat servers al kraken in hun voegen. Het contact moet denk ik vooral peer-to-peer zijn, en daar hebben de leerlingen met Facetime e.d. genoeg opties voor.
Ik ga wat grotere opdrachten maken met volgende uitgangspunten:

  • Niet te afhankelijk van beeldscherm en beschikbare hardware/software
  • Geschikt voor uitvoering in familiekring, met broertje of zusje samen, maar ook samen met weinig onderlegde ouder.
  • Vragenuurtje in vaste blokken op Skype. Mailwisseling kost alleen maar meer tijd als docent.

Een van de keuzedelen die ik ze ga opleggen is Computerarchitectuur, en dan in combinatie met een tear-down opdracht zoals op iFixit te zien zijn, leuk om met hele gezin te doen. En altijd wel een afgeschreven apparaat met embedded computer in huis dat stuk mag.

1 like

Wij vergaderen over 15 min over hoe onze school het wil aanpakken. Welke virtuele software gebruikt zal worden, is denk ik volledig aan de school, zodat alle leerlingen bij alle vakken dezelfde software kunnen gebruiken.

In de CoderDojo community zijn een aantal programma’s uitgeprobeerd (MS Teams, Google Hangout, …). Momenteel lijkt de meest populaire optie https://meet.jit.si/ te worden. Hier kan iedereen zonder iets te installeren meedoen aan een video en tekst chat. Het werkt supereenvoudig, iedereen kan tegelijkertijd zijn screen delen, en het kan alles wat ik zou willen voor CoderDojo.
Not sure nog of het voor scholen ook geschikt is, want er zijn geen class management functies zoals dat de teacher iedereen kan muten. Ik hoop echter dat bovenbouw leerlingen bij informatica volwassen genoeg met deze situatie kunnen omgaan. En via die screenshare kan ik zien wat iedereen (op zijn/haar computer) doet, en hen helpen. Dat is het mooie van informatica: we kunnen gewoon iets met programmeren gaan doen.

2 likes

Onze school heeft één virtueel contactmoment van 40 minuten ingeroosterd per vak per week. De rest is zelfstudie voor de leerlingen. Het idee hierachter is dat we leerlingen niet kunnen forceren van 9 tot 15 achter hun computer te zitten.

Om voortgang te bewaken moeten leerlingen steeds dingen via Google Classroom inleveren. Bijvoorbeeld een foto van de gemaakte wiskunde sommetjes.

Veel docenten stellen zichzelf open voor tussentijdse vragen per email.
Ikzelf heb een livestream vanaf vandaag open staan, waar ze vragen aan mij kunnen stellen. (Stream doe ik via https://meet.jit.si/ met als grote voordeel dat iedereen eenvoudig en tegelijkertijd (een deel van) hun scherm met mij kan delen.)

1 like

Ik heb voor de thuiszitters een Coronaopdracht gemaakt waarbij ze een virusuitbraak moeten simuleren. Voor Python of Processing, met keuzedeel R en een hoop dataleerdoelen uit C.

Wat Skype betreft: beter download je toch de losse app, die is beter dan de ingebouwde in Windows 10, en deze ondersteunt losstaande accounts zoals skypenaam of andere MS account (los van systeemaccount).

2 likes

Bij het vergaderen met een (grote) groep via Skype/Zoom/Hangouts Meet/… is het vaak handig om de microfoons van de luisteraars uit te zetten. Dat geldt niet alleen voor leerlingen, ook bij anderen komen er soms storende geluiden over de lijn. Maar het resultaat is dat je als spreker dan ineens complete stilte hebt. Zoals sommigen zeggen: het voelt alsof ik tegen een muur praat.

Van een docent hoorde ik de tip om de microfoon van één of twee leerlingen dan wel aan te zetten. Dat lijkt mij een erg goed idee. Het doet mij ook denken aan de manier waarop Jeroen Krabbé presenteert in zijn onvolprezen programma’s over schilders, nu over Chagall: hij vertelt het verhaal aan de cameravrouw (of geluidsvrouw?), en deze reageert soms daarop en stelt vragen. Dat maakt de presentatie een stuk levendiger en natuurlijker.

Je zou nog een stapje verder kunnen gaan, en de betreffende leerlingen kunnen vragen om direct te reageren als ze iets niet begrijpen, of juist instemmend te reageren. Ook zouden deze leerlingen de opmerkingen via de chat van andere leerlingen kunnen voorlezen. Je kunt hiervoor elke les een ander paar leerlingen aanwijzen.

Ik heb geen idee of en hoe dit gaat werken, maar het lijkt mij het proberen waard.

1 like

Eigenlijk wel lekker die microfoons op mute, valt me ook op dat leerlingen standaard op mute de klas inkomen. Je hoeft nooit om stilte te vragen.
Wij werken met Big Blue Button in Moodle, en de leerlinge chatten vaak als ze iets willen zeggen. Dat werkt best wel goed, er zijn er altijd wel wat betrokken, dus gevoel tegen een muur te praten heb ik niet.

Ik denk vooral na over andere lesmanieren. Merk dat ik het bij eigen kinderen heel irritant vind als hun juf probeert een normale lesdag te klonen naar Google Hangouts. Dat werkt niet in de huidige dynamiek. Ik wil nu bijvoorbeeld een podcast over een onderwerp maken met verwerkingsopdracht. Kunnen ze lekker in de hangmat gaan luisteren en een afgedrukt formulier invullen…