Senioren en ICT

Inmiddels geef ik computerles aan mijn eigen groep, senioren dus. Om te beginnen hebben die vaak moeite met het gebruik van de muis. De muis stilhouden tijden het klikken is voor velen moeilijk. In de 90’er jaren hadden we daarvoor al een programma’tje ontwikkeld om daarmee te oefenen. In een huiskamer verscheen op een willekeurige plek een poppetje(?) en daar moest de muiswijzer dan naartoe worden gemanoeuvreerd en een of twee keer op worden geklikt, afhankelijk van het poppetje. Bestaat zoiets nog?
Paul Jansen

Je kunt het met Scratch hel eenvoudig maken, basis Scratch tutorials laten je zulk soort programma’s maken, ik zou voor zoiets gaan (en het dan gewoon voorprogrammeren).

Dat is wel een vervelend probleem. Een poppetje aanklikken is een goed idee als je de oog-hand coördinatie wilt trainen. Trillende handen lijkt mij eigenlijk een ander probleem. Misschien is het een idee om muizen, speciaal ontworpen voor trillende handen, te laten kopen, of heb je die al?

Succes voor jou en je groep!

In het programmeerlesmateriaal van de bovenbouw zitten spelletjes die muisvaardigheid trainen. Het materiaal staat live op:
https://ieni.github.io/inf2019/themas/oo-games/OO_omgeving/

[optie 1] Klik op H2 (Van hoofdstuk 2), dan op (opgave) 21 en dan op uitwerkingen voor het klikken op cirkels die op een willekeurige plek verschijnen.
[optie 2] Klik op H3 (opgave 1 verschijnt vanzelf) voor een spelletje waarbij je in de eerste fase ballen kunt creëren door een muisklik. Die moet je vervolgens na het stuiteren weer aanklikken voordat ze een tweede keer stuiteren.
[optie 3] Klik op VB (voor de voorbeelden) en dan op 27. Hierbij hoeft niet te worden geklikt, maar moet een bewegend voorwerp gedurende een aantal seconden worden gevolgd met de muis. Als dit is gelukt, verschijnt het op een nieuwe plek en beweegt het sneller, waardoor steeds meer behendigheid nodig is.

Wellicht dat er in de module nog meer games staan die voor uw studenten geschikt zijn als oefening. Succes!
René van der Veen

Dag Marrie,
Ik wist van het bestaan van zulke muizen niet af. Waar kun je die krijgen?
Bedankt voor je antwoord trouwens.
Groeten, Paul

Dag René,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik ga kijken of er iets bij zit wat voor mijn groep bruikbaar is. Ik zoek natuurlijk een programma’tje dat ik klaar zet voordat de eerste les begint, aan volstrekte, wat oudere beginners. Hopelijk zit het hier bij.
Groeten, Paul

Op de pagina’s waar ik naar verwees staat ook steeds een knop Toon javascript-Code. Ik ken uw vaardigheden niet, maar met die code is dit eventueel eenvoudig te verplaatsen naar een eigen webpagina en zou de code ook aangepast kunnen worden, zodanig dat deze nog beter aansluit bij de doelgroep.
R.

Dag René,
Mijn vaardigheden zijn daarvoor inderdaad niet genoeg. En ik denk ook niet dat ik ze nog zal verwerven. Na Basic, DbaseIV, Logo en wat Lisp heb ik niet meer geprogrammeerd. Met Sharepoint designer heb ik jaren geleden een website gebouwd maar die moet ik hoog nodig weer eens actualiseren. Maar hoe ging dat ook al weer :grinning:? Kortom, ik hoop dat er iemand zoiets als een compleet oefenprogramma’tje op een website kan zetten. De muiswijzer bewegen, links en rechts klikken en dubbelklikken zouden geoefend moeten kunnen worden. Zeer bedankt voor je meedenken.
Groeten, Paul

Dag René,
Ik zag nu de PDF van je lesmateriaal. Heb ik tijd dan zal ik me daarin eens verdiepen. Ik zag trouwens dat je dit kennelijk bij of voor de SLO heb gemaakt. Daar heb ik veel voetstappen liggen in de projectgroep ICT VO en als hoofd Veldadvisering, als die termen jou nog bekend voorkomen. En in de vereniging I&I heb ik ook het nodige gedaan. Maar nu al lang gepensioneerd.
Groeten, Paul

Ik vond ze hier: Senioren muizen online kopen? | Gratis Verzending vanaf € 50,00 | Ergo2Work.

@arnoudj
Ik ontwikkel naast mijn baan als informaticadocent onder de naam GameMeester educatieve games. Mijn doelgroep is doorgaans basisscholieren of middelbare scholieren (mijn huidige project is Grammaticus Maximus, een game on Latijn te leren. Grammaticus Maximus - Latijn - De GameMeester - Educatieve apps), maar ik denk dat ouderen ook een interessante doelgroep zijn voor mij.

Ik heb je een PM gestuurd om te kijken of ik wat voor je kan betekenen.