Samenwerken - ook op afstand: tools, best practices?

In deze Corona-tijden blijkt het belangrijker dan ooit om te kunnen samenwerken op afstand. (Voor sommige niet-informatica docenten is samenwerken een nieuwe ervaring :wink:
Er zijn allerlei ICT-middelen voor samenwerking beschikbaar - maar dit blijkt ook een gebied te zijn vol met angels en voetklemmen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers - kunnen we hier handige tools (bij voorkeur open source) en best practices uitwisselen? Misschien kunnen we op basis daarvan een een workshop (webinar) organiseren?

Matrix

Eén van mijn problemen is dat al die verschillende tools voor chat en video-conferencing weer een eigen netwerk vormen. Voor school gebruik je Teams, privé gebruik je Skype, en voor je vereniging gebruik je weer wat anders. Het is niet alleen nodig om je in allerlei gebruikersinterfaces in te werken, en om allemaal apps te installeren, je moet ook de communicatie via die verschillende platformen in de gaten houden. In de praktijk versplinter je zo het uniforme en universele internet in een groot aantal niet-verbonden netwerken.
Eén van de pogingen om hier verbetering in aan te brengen is “Matrix” (matrix.org). De ontwikkeling hiervan zoals je die kunt lezen op Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_(protocol)) is boeiend en gaat in een richting waar ik blij van zou kunnen worden.

Zijn er mensen op dit forum die al gebruik maken van Matrix (bijvoorbeeld via Riot?) Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. En misschien moet ik ook maar een eigen homeserver voor Matrix opzetten…