Het forum wordt steeds leuker zo! Bedankt voor de tips allemaal!
Goeie tip. Ik zet het optuigen van een Github page op mijn todolist.
Meteen een goed excuus om daar nog wat ander hobbyprojectjes te dumpen
Swift is nog veel beter als instaptaal, Apple heeft twee hele goede digitale boeken, Intro to App Development with Swift en App Development with Swift. Super materiaal (beste wat ik ooit gezien heb op gebied van didactiek van programmeren, zitten hier en daar nog wel wat verbetermogelijkheden). Alleen grote nadeel: je hebt iPad ofwel Xcode nodig, dus mooi voor scholen met veel Mac’s of iPad klassen, maar voor veel anderen niet echt handig zeg maar.
Swift is veel beter qua concepten, je kunt er verschillende paradigma’s mee toepassen (met name functioneel en protocol geörienteerd, OO kan ook wel maar protocol georiënteerd (zoals interfaces in Java) heeft op veel gebieden toch de voorkeur. Allerlei sterke concepten uit andere professionele talen zijn bij elkaar gebracht en je kunt het zelfs combineren met andere talen (zeker met Swift 5).
Er is voor Android ook een op Swift kijkende taal in opkomst: Kotlin. Alleen is daar het lesmateriaal (nog) niet voor en is het de vraag of Google net zo goed in staat (lees: prioriteit stelt) goed lesmateriaal te maken.
Neemt niet weg dat ik Python ook nuttige taal voor VO vindt (zeker ook omdat o.a. Adafruit het in de vorm van MicroPython ook op steeds meer Arduino achtige bordjes ondersteunt (wat met de Microbit natuurlijk ook al zo was). Dus kom woensdag naar die i&i ledenvergadering want Aad heeft ons allen een Raspberry Pi Zero beloofd (nou ja, ik kom inmiddels om in de Rasperry Pi’s (op de Zero W na), maar het is wel een goed idee. En Felienne Hermans geeft ook nog een Python course dus ondanks het aangegeven warme weer gewoon doen! Wel even aanmelden natuurlijk!
Gisteren op de ALV een lezing van Felienne Hermans van Universiteit van Leiden over ‘leren programmeren’. Inspirerend!!!
Link naar haar materiaal voor python in (o.a.) onderbouw VO: https://github.com/Felienne/Python_in_de_klas
Ben heel actief met de Microbit. Laagdrempelig, tastbaar en ook met Python te gebruiken.
Hallo Jochum,
Ik geef pas sinds dit schooljaar informatica, dus mijn programma is nog behoorlijk in ontwikkeling. Ikzelf ben ook een fan van Python, door de eindeloze capabilities van de taal i.c.m. dat de taal relatief makkelijk is om aan te leren.
Mijn uiteindelijke droom zou zijn om Python als rode draad door heel veel domeinen heen te laten lopen, omdat dat leerlingen in staat stelt om direct iets te doen met alles wat ze leren i.p.v. “saaie theorie voor de toets” te leren. Ik vermoed dat dat zeer goed is voor hun motivatie. (Van B Grondslagen kan gespeeld worden met geïmplementeerde algoritmes, grammatica’s via regular expressions…, van C Informatie kan bijv. eenvoudig iets van een ASCII decrypter geschreven worden, D Programmeren is de basis van Python, H Databases kan verwerkt worden in bijv. een trivia game, I Cognitive Computing voor machine learning algoritmes zoals neurale netwerken en genetische algoritmen, J Programmeerparadigma’s met OOP Python, …)
Maar zover ben ik nog (lang) niet.
Na de voorjaarsvakantie wil ik graag dankbaar gebruik maken in mijn 5v klas van het Python materiaal wat jij hebt gedeeld.
Ik heb het bekeken, en heb een paar vragen over:
- klopt het dat jullie codecademy inmiddels niet meer gebruiken en in plaats daarvan de cscircles course?
- wat is het idee achter het gebruik van Thonny om mee te oefenen, als de leerlingen Spyder bij de toets moeten gebruiken [staat in de werkwijzer]? En vervolgens zijn al jouw YT videos weer met PyScripter gemaakt? Gebruiken jullie dus 3 IDE’s door elkaar heen?
- zo te zien is jouw werkwijzer gebaseerd op 3 lesuren per week? (Ik heb helaas slechts 2x50min.)
Alvast bedankt!
Hey Kevin,
Leuk dat je mijn materiaal wilt gebruiken. Als je feedback hebt hoor ik het graag.
Python als rode draad vind ik een hele interessante benadering en ik denk als je dat goed doet je er op veel plekken toffe dingen mee kunt en het inderdaad kunt koppelen aan veel (Sub)domeinen. Meer Python is wat mij betreft altijd een goed idee
Hier wat antwoorden op je vragen:
Ik begrijp wat van je verwarring, dus hierbij nog wat toelichting. Ik zit net in een overgangsfase. Ik heb dit materiaal enkele jaren geleden gemaakt en dat was met CodeCademy. Omdat die cursus in Python 2 is, heb ik alles in Python2 gedaan met PyScripter als IDE (die was onderdeel van het pakketje van portablepython.com en was daardoor makkelijk te installeren).
Per dit schooljaar ben ik overgestapt op Python3 voor mijn 5e klas en het OO gedeelte in klas 6 is nog in Python 2 (want dat hebben ze vorig jaar geleerd). Alle Youtube filmpjes zijn dus nog in Python2 met PyScripter, terwijl ik de reader voor klas 5 inmiddels heb veranderd in Python 3 met Thonny als IDE en CSCircles als lesmateriaal. Het plan is (en daar moet ik nog even tijd voor vinden) om voor volgend schooljaar alle OO Python stof, inclusief de filmpjes opnieuw te maken voor Python 3 en dan CodeCademy/Python2/PyScripter voorgoed met pensioen te sturen.
Spyder heb ik eigenlijk nooit gebruikt (even kort IDLE, maar al vrij snel PyScripter), maar misschien dat er per ongeluk nog een verwijzing in het materiaal staat uit de begindagen.
Als ik het hele materiaal om heb naar Python 3, zal ik hier een update posten met het gebundelde materiaal.
Top, duidelijk, bedankt Jochum. Ik ga het de komende weken opzetten, en zal Thonny gaan bekijken.
Hoeveel lessen hebben lln voor het bordspel PO nodig?
Uit je werkwijzer begrijp ik vanaf week 47, en uit de PO opdracht begrijp ik deadline 5 januari, dus 5 weken = 15 lessen, plus de kerstvakantie?
@JochumSGDB @KevinvanAs
Ik ben erg benieuwd naar de rode lijn door meerdere domeinen/vakken. Leren door doen is voor leerlingen vaak een effectieve manier van leren. Zeker als de herkenbaarheid bij andere domeinen/vakken plaatsvindt. Ik experimenteer daar nu actief mee; opeens zien leerlingen verbanden bij wiskunde. Met python een wiskundig probleem oplossen, het is erg mooi om te zien.
Nogmaals, lof en ik ben benieuwd naar jullie uitkomsten,
Ramon
Hey Kevin,
Ik geef ze inderdaad een week of 5 (=15 lessen) de tijd. De kerstvakantie kwam dit jaar zo uit. Ik had al genoeg nakijkwerk voor de kerstvakantie dat ik ze die er maar bij heb gegeven
Iets korter zou kunnen, ze zijn in een les of 2 a 3 door de basis heen, maar de lol zit hem juist in de uitbreidingen, dus daar mogen ze van mij een tijdje op loos.
Thonny is een toffe IDE en speciaal voor onderwijs ontworpen. Simpel in de basis, maar met voldoende zinnige extra’s aan boord die je aan kunt zetten (debugger, project explorer, etc.). Ideaal is dat er een ingebouwde package manager inzit die alle Pypi.org pakketten rechtstreeks kan installeren. Handig om pygame te installeren bijvoorbeeld. Hij draait ook prima portable.
Hallo Jochum,
Ik ben nu bezig met mijn werkwijzer etc., waarvoor ik die van jou dankbaar gebruik. De PO ga ik dit jaar onmogelijk redden (want ik heb slechts 2x 50 minuten op mijn school, dus ik kan minder per periode behandelen), maar de Python lessen uit jouw werkwijzer komen toevallig precies uit voor mijn toetsweek.
Paar vraagjes aan de hand van jouw werkwijzers:
- Voor 6D gebruik je 2 lessen, maar als ik er naar kijk lijkt het een klein onderwerp te zijn, en er zit niet eens een authentieke Wt opgave bij. Hoe zit dat?
- Voor 7B gebruik je 2 lessen, en voor 7C 1 les, maar op het oog is 7C groter dan 7B. Schat ik dat verkeerd in, of…?
En verdere vragen:
- Maak jij een teacher account op CSCircles, en laat je de leerlingen jou als goeroe toevoegen? Werkt die feature een beetje goed?
- Ben jij bereid om een oude voortgang- en eindtoets (per email) te delen? Bij gebrek aan een CE uniformeer ik zo graag het niveau.
Alvast bedankt!
Hey Kevin,
1 & 2: Het was de eerste keer voor mij met CSCircles dit jaar, dus de studiewijzer is nog niet helemaal gestroomlijnd. Er wordt sowieso in verschillend tempo gewerkt (wat helemaal prima is en juist gefaciliteerd wordt door het interactieve lesmateriaal). Om deze reden is de studiewijzer dus vooral indicatief. Mijn ervaring was dat hij een tikje ruim was en de stof wel in een paar lesjes minder had gekund. (Dat komt goed uit, dan kan ik er volgend jaar wat algoritmiek oid instoppen om zo nog wat meer “examenprogramma-vinkjes” te kunnen zetten).
-
Ik heb dat wel gedaan, maar het in de praktijk niet veel gebruikt. De meeste van mijn lessen zijn de leerlingen zelf aan het werk met de stof en loop ik rond voor hulp en maak af en toe een centraal voorbeeld of uitwerking. Dit was genoeg gelegenheid om vragen te stellen voor de leerlingen. Als je wat minder contacturen hebt is het misschien wel praktisch. De tools die je hebt zijn ok niet heel uitgebreid. Je kunt vooral soort van chatten over de opgave.
-
Prima, ik zal je wat toesturen.
Hartelijk dank voor de zeer snelle reactie! Ik heb gelijk jouw ervaring kunnen verwerken door mijn studiewijzer twee weken (=4 lessen) te versnellen. Ik zal laten weten of 4 lessen sneller goed gaat bij de klas.
Die gewonnen lessen ga ik waarschijnlijk gebruiken om iets van AI te behandelen, wat mijn originele plan was. Deze basic cursus duurt 4-6 uur, dus komt perfect uit. Eens zien of dat bevalt. Dan op den duur uitbreiden met Python materiaal voor Cognitive Computing.
Zeker geweldig om algoritmiek ook bij Python te betrekken, want dat maakt het lekker praktisch. Wellicht dat onderwerpen 16 en 18 van CSCircles daar nog wat mee helpen.
(In het straatje algoritmes: wellicht heb jij iets aan dit (niet-Python) PO ‘sorteeralgoritmes’ wat ik alvast bedacht heb voor volgend jaar; doelgroep: P1 of P2 van 4e klas [1][2].)
Hey Kevin,
Die PO is wel leuk bedacht. Leuk om ze veel vrijheid te geven om het uit te beelden. Die houd ik eens in mijn achterhoofd voor volgend jaar.
En dat AI materiaal is ook interessant. Ik heb nog een stukje “maatschappelijke aspecten” op het programma staan dit jaar waar ik nog geen concrete invulling voor heb. Misschien is dit wel leuk gekoppeld aan een stukje reflectie op de impact van AI op de wereld. In een verloren lesje laat ik vaak deze zien: https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU&feature=emb_title
Die video die jij linkt is geweldig geschikt voor ‘F2 Maatschappelijke Implicaties’. Ga ik volgend jaar ook zeker gebruiken! Ik heb F1 en F2 net behandeld met 4h en 4v. (Moet het nog wel nakijken.) Hiervoor heb ik zelf materiaal bij elkaar geraapt en gemaakt. Wellicht heb je hier ook wat aan, aangezien je nog geen concrete invulling hebt? (Feedback is ook welkom.) Om off-topic te voorkomen, heb ik een nieuw topic hiervoor aangemaakt om het met iedereen te delen: F1 Usability en F2 Implicaties
Beste Kevin,
Wat een geweldig idee van die rode draad van Python.
Het zou mooi zijn @Ramon Moorlag om hier met meerdere docenten over te sparren (i en i congres)
hoe we dit concreet vorm zouden kunnen geven.
Verder Kevin vindt ik het erg fijn dat je jou inzichten deelt.
Misschien moet ik dat ook gewoon meer gaan doen.
Het is wat mij betreft altijd een goed idee om ervaringen, inzichten, en gemaakt materiaal te delen. Als iedereen dat doet, dan komen we samen 10x verder in een fractie van de tijd!
Ik heb dit jaar mijn Klas 6: Object-georiënteerd programmeren boekje herschreven naar Python 3 en nog van enkele updates voorzien. Er zit ook een stukje algoritmiek in (die wil ik volgend jaar nog verder uitbreiden).
Ik heb ook een nieuwe versie van de Youtube tutorial: Maak een Object-georiënteerde Text-RPG gemaakt die aansluit op het lesboek en bij mij dient als toetsing van het onderwerp.
Alle info (lesstof, beoordelingsmodellen, etc.) staat hier:
https://informatica.sgdb.nl/index.php/klas-6/python-en-objectgeorinteerd-programmeren
De YouTube serie staat hier: Python 3: Object Georienteerde Text RPG tutorial serie. - YouTube
Als je het materiaal wilt gebruiken om aan te passen, laat het maar weten via DM, dan help ik je op weg. Alles is Creative Commons. (Alles ooit omzetten naar een Gitbook staat nog op mijn lange Todo lijst…)