Hoe bescherm je de privacy van je leerlingen bij het gebruik van diensten op het web? Dat kan door allerlei eisen te stellen aan de diensten die je leerlingen gebruiken. Maar die diensten hebben soms beperkte middelen, en kunnen niet ingaan op de (soms absurde) privacy-eisen die scholen aan het gebruik van hun dienst stellen. Zie de reactie van Runestone Interactive op dit soort verzoeken:
Een belangrijk punt is dat deze dienst niet geïnteresseerd is in de identiteit van de deelnemers (leerlingen). Voor het bijhouden van de vorderingen van een leerling door het materiaal hoeft deze dienst de identiteit van de leerling niet te kennen. Een unieke identificatie (gebruikersnaam) is voldoende. Alleen de leerling en eventueel de docent hoeven de echte (publieke) identiteit van de leerling te kennen.
Een leerling kan een unieke naam en e-mailadres gebruiken die alleen betekenis hebben in deze context. Deze hoeven niet (voor derden) herleidbaar te zijn naar de “publieke” identiteit van de leerling. Deze niet-herleidbare identiteit kun je beschouwen als een “micro-identiteit” die alleen voor deze dienst betekenis heeft.
Voor zo’n niet-herleidbaar e-mailadres kun je een alias gebruiken, gebaseerd op fantasie-namen en nummers; de meeste e-maildiensten maken het mogelijk om bij een e-mailadres meerdere aliassen te maken. (Mogelijk is dit wat extra werk voor de IT-afdeling.) Bij voorkeur gebruik je een alias per dienst; je kunt dan aan de alias van een ontvangen bericht zien van welke dienst de mail afkomstig is, of welke dienst het e-mailadres verkocht heeft of heeft laten lekken.
Als het e-mailadres alleen nodig is voor een password-reset dan kun je ook de truc gebruiken van het genoemde Runestone-artikel. Je kunt een gmail-adres voorzien van extra gegevens na een “+”-teken in het e-mailadres, bijvoorbeeld jan.jansen+leerling123@gmail.com als alias voor jan.jansen@gmail.com. De “+” en alles wat daarachter staat wordt niet gebruikt bij het afleveren van de (g)mail. Op die manier kan een docent gemakkelijk een alias maken voor alle leerlingen. Hiermee kan de docent dan zelf de password-reset uitvoeren.
Heb je nog andere tips voor het verbeteren van de privacy van je leerlingen op het internet? Deel die hieronder.