Praktische toets sql ten tijde van corona

Ik loop tegen het probleem aan dat ik in periode 3 voor klas 5 havo een sql praktische toets in mijn pta heb staan. Hier is niet zo snel een PO van te maken, want de leerlingen hoeven geen database te vullen en te wijzigen. Ze moeten wel diverse select opdrachten uitvoeren.
Zojuist een test gedaan met exam.net, maar daar liep ik tegen het probleem aan dat je exam.net niet mag verlaten en dus moest ik toestemming vragen om weer deel te nemen.

Hoe doen jullie dit in den lande??? Hellup.

1 like

Misschien kun je iets met sql.informaticavo.nl

1 like

Hoi Petra,
Je bent me eigenlijk net voor want ik had ook geen idee hoe ik dit moest gaan toetsen.
Al mijn V5 leerlingen hebben steeds braaf huiswerk ingeleverd maar bij goed nakijken kom je toch vaak meerdere keren dezelfde fout tegen :grinning:
Ze kunnen natuurlijk heel goed online communiceren.
Ik schuif mijn toets door naar wanneer we (ooit) weer op school zijn, tijdens de les.

groetjes,
Jack

1 like

Deze oefeningen hebben mijn leerlingen reeds gedaan (en ze krijgen van mij de antwoorden van de opdrachten). Ik wil hier zelf extra vragen bij maken (is zoveel leuks en gemeens te bedenken binnen slechts 1 tabel), maar het punt is dat ik iets zoek om de leerlingen thuis een toets te laten maken.

1 like

Daar kun je linksbovenklikken op een database die er al helemaal staat en waar ze sql opdrachten kunnen uitvoeren. De handleiding staat op de site.

1 like

Ik laat leerlingen zelf vragen en antwoorden maken bij een verstrekte database. Daar bij heb ik eisen omtrent welke SQL gebruikt moet worden.

1 like

Ik denk dat het @Petra er meer om gaat om valsspelen te voorkomen, en zo een adequate summatieve beoordeling te verkrijgen.

Ik ben voor het onderwerp “Architectuur & Security” (4h en 4v) van plan om via Socrative een toets af te gaan nemen, en op deze manier valsspelen te voorkomen:

  • Iedereen zit in mijn call, met microfoon en screenshare aan.
  • Open boek, want ik kan onmogelijk controleren of ze hem niet stiekem gebruiken.
  • In Socrative kan ik ze de vragen in willekeurige volgorde geven.
  • In Socrative kan ik ook aanzetten dat ze een vraag nu moeten beantwoorden, en dat ze niet terug mogen gaan om hun antwoorden te wijzigen.
    • Op zich niet ideaal voor een toets, maar

    • daardoor kunnen ze niet met elkaar communiceren over de antwoorden, omdat ze dus allemaal een andere vraag voor hun neus hebben, en ze moeilijk op elkaar kunnen wachten omdat de tijd doortikt.
    • De kracht zit hier ook in de verassing: voordat ze doorhebben wat er gaande is, en hoe ze zouden moeten valsspelen door te communiceren, is de tijd al om.
  • Ik maak de toets te lang; dusdanig dat ook de beste leerling niet op tijd klaar zal zijn. Daarna schaal ik de cijfers naar hoeveel vragen ik verwacht dat leerlingen in de tijd goed kunnen beantwoorden.
    • hierdoor kan een goede ll die snel klaar is, niet stiekem een vriend(in) gaan helpen
1 like

Hoi Petra,
Ik gebruik de telefoon van de leerlingen voor videosurveillance in Zoom. Een leerling die eerder klaar is zet ik over naar een breakout room in Zoom, daar zit mijn collega die in de gaten houdt of de leerling digitaal communiceert. De telefoon levert mij een beeld op van de leerling en het beeldscherm waarop hij/zij werkt. Ik kan de blik op een leerling maximaliseren en zo zien of er wel of geen communicatie tools/websites worden gebruikt. De hele sessie wordt vastgelegd op video (ingebouwd in Zoom)

Dit is mijn bericht naar de leerlingen:

di 14 apr. om 14:14

PTA toets 5.3.1: “Databasevraagtaal: SQL”

Van: Mij
Aan: Alle leerlingen van lesgroep HA5in_3, Mevr A.L.G. Thewissen, Mevr J.M.L.M. Buxmann, Mij

Beste leerling,

Zoals vorige week aangekondigd: komende donderdag 16-4-2020 zul je om 10:40 starten met de Informatica PTA toets 5.3.1 “Databasevraagtaal: SQL”

Vorige week heb je kunnen kennismaken met de gang van zaken. Nog even voor de volledigheid: je maakt die toets in principe van thuis uit, op je eigen computer (het is niet nodig dat op die computer een camera zit). Je mag, zoals dat altijd de bedoeling al was, de lesstof van https://sql.informaticavo.nl gewoon gebruiken tijdens de toets. Ik raad je aan het relatieschema van de gebruikte database af te drukken zodat je 't tijdens de toets kunt raadplegen. Voor het overige gelden de normale spelregels van een toets.

Surveillance
De surveillance wordt gedaan via Zoom, en dus moet je die app vooraf op je telefoon installeren. Die telefoon stel je tijdens de toets in overleg met je toezichthouder/docent op – belangrijk is dat er overzicht is op jouw werkplek. Verder is het verplicht de video en het geluid aan te hebben staan. De toets duurt 100 minuten, zorg dat je de volle 100 minuten beschikbaar bent! Leg een leesboek (of andere stille bezigheid) bij jouw werkplek. Maak verbinding met Zoom via deze link: https://zoom.us/j/185059887 (Meeting ID is 185059887)

*Onbetrouwbare thuiswifi?
Leerlingen die niet op hun wifi of op hun netwerk vertrouwen moeten direct contact opnemen met de docent. Daarvoor wordt een regeling op school getroffen. Ook als de omstandigheden thuis niet fijn zjin om een toets te kunnen maken (broertjes/zusjes thuis, werkzaamheden in de omgeving) geldt: er is ruimte op school.

Omdat we te maken hebben met een nieuwe toestand (toetsen op afstand) nog even een paar puntjes:

  • Valt jouw video- of audioverbinding weg tijdens de toets (en is surveillance dus niet mogelijk) dan wordt dat een zaak van de examencommissie.
  • Zorg dat jouw huisgenoten ervan op de hoogte zijn dat je deze toets hebt en dus niet lastig gevallen mag worden. Er mag geen kabaal in jouw buurt gemaakt worden en je kunt geen gesprek voeren.
  • Zorg dat jouw telefoon aan de oplader hangt – zo voorkom je dat de video- en audiosurveillance uitvalt.
  • Je docent zal een uur vooraf al online beschikbaar zijn, wees op tijd met verbinden zodat eventuele problemen nog kunnen worden opgelost!
  • Toets-gerelateerde instructies (bijvoorbeeld “waar maak je de toets” of “hoe lever je in”) krijg je van je docent.

De leerlingen die hebben aangegeven de toets op school te komen maken zijn Silke, Ivan, Julien, Keano en Mick. We zitten hoogstwaarschijnlijk in het OLC. We houden in verband met de coronarichtlijnen natuurlijk een ruime anderhalve meter persoonlijke ruimte aan, doen jullie dat alsjeblieft ook als je verzamelt voor de toets.

Vriendelijke groet en tot donderdag!

Erwin Kerstges

1 like

Hallo allemaal,

Bij mij gaat het in het kort als volgt: Ik laat hen aan de slag gaan met het lesmateriaal van Frans via sql.informaticavo.nl en zij krijgen vervolgens allemaal tegelijkertijd een open boek toets in de vorm van een Google Form (als Quiz) waarbij ik van iedere sectie een vraag formuleer. Hier zijn ze wel even zoet mee. Wij werken op school met de G Suite omgeving en zij moeten ten tijde van de toets in Google Meet met hun telefoon & screenshare adhv een aantal strakke regels zoals @ekerstges al heeft omschreven online komen zodat ik kan zien en horen dat ze niet stiekem door een derde partij geholpen worden. Aan het einde van de toets sommeer ik iedereen om het werk in te leveren, controleer ik de inzending. Leerlingen die eerder klaar zijn moeten een blaadje voor het scherm leggen en in het zicht van de camera een boekje lezen. Vervolgens sluit ik de toets zodat die niet meer benaderbaar is en kijk ik het werk na. Voor ‘apartjes’ plan ik aparte mondelingen in; helaas kost dat meer tijd.

1 like