PO: paper RFID & NFC: over acht weken zou je willen dat je vandaag begonnen was

De leerlingen schrijven een paper van 4000 woorden over RFID en NFC. De vwo leerlingen moeten de paper in LaTeX schrijven. Het enige wat ik doe is de opdracht uitzetten en een korte instructie geven over het gebruik van LaTeX. De rest moeten ze zelf plannen. De tijd die ze er voor krijgen is acht weken. Inleveren: op de ELO de LaTeX-bestanden en een PDF van het resultaat. We gebruiken Ephorus voor de plagiaatcontrole. Helaas wordt Google Translate steeds beter.
Voor de havo is de opdracht iets eenvoudiger en mag deze in een gewone tekstverwerker gemaakt worden (bij voorkeur online vanwege de wetten van Murphy als het gaat om de betrouwbaarheid van harde schijven, vallende laptops en andere rampscenarios). Dat geldt ook voor de LaTeX editor maar eigenlijk werkt Texmaker fijner dan de online omgeving van Overleaf.
Nee, de leerlingen staan niet te juichen bij deze opdracht maar geven vaak als feedback dat ze het een interessante opdracht vonden, er veel van geleerd hebben en dat ze geen idee hadden dat het om een techniek / toepassing gaat is die al heel veel gebruikt wordt (met uitzondering van het contactloos betalen).

Ik wil de opdracht graag uitbreiden met een practicum RFID (met de Raspberry Pi of een Arduino). Heeft iemand dit soms al op de plank liggen? Dan houd ik mij aanbevolen…

De opdracht kun je hier downloaden:

2 likes

Heb je ook een aantal uitgewerkte versies van deze opdracht? Deze kunnen (met een wachtwoord) bij het docentemateriaal komen. Ik ben erg benieuwd wat een leerling kan maken met zo’n opdracht.

Enkele Arduino-opdrachten voor NFC/RFID: Arduino cursus/Dag 3 - Lab
De opdrachten zelf zijn als Google Docs document te downloaden/af te drukken.
Deze maken gebruik van de Elechouse NFC reader, aan te sturen via i2c:

PN532%20NFC%20Module

Voor vragen hierover kun je bij mij terecht.

Ik ben er best wel lang niet aan toegekomen om op het forum te kijken. Ik kan van twee leerlingen de uitwerkingen doorgeven voor bij het docentenmateriaal.

1 like

Graag! Lukt dat met een persoonlijk berichtje hier of liever per e-mail?

Ik zie niet direct hoe ik via het forum een persoonlijk bericht stuur.

Je kunt iemand op het forum een persoonlijk bericht sturen door op haar/zijn hoofd te klikken (het rone plaatje). Je krijgt dan een pop-up met rechtsboven een blauwe envelop. Klik op die envelop voor een persoonlijk bericht.

Geen kant-en-klare opdracht, maar wel een groep die in een paar weken een werkend RIFD toegangssysteem in elkaar geknutseld had, dus weet dat het praktische deel goed te doen is (VWO-4).