Omgeving voor maken app (iOS / Android)

Beste collega’s,

Ik zou graag met mijn leerlingen een app willen maken voor iOS of Android apparaten. Hebben jullie tips welke omgeving ik daarbij zou kunnen gebruiken? MIT app inventor vond ik behoorlijk buggy bij iOS. Voor leerlingen met een Android werkte het veel beter.

Ik zou graag één online omgeving willen, waarbij je ook echt je app kunt testen op je eigen apparaat.
Iemand ervaringen met zo’n omgeving?

Groet,
Klaas

Beetje afhankelijk wat voorhanden is. Wij gebruiken Xcode. Voorwaarde is dan dat je Apple apparaten hebt.

Dat is niet het geval helaas. Wij werken op windows-apparaten.

We realiseren ons dat we wat dat betreft een bevoorrechte positie hebben. Jammer dat dit zo’n beperking is. Het is een prachtige omgeving en ik zie hoe enthousiast leerlingen zijn om een app te maken. We beginnen overigens met ontwerpen van een prototype in Adobe XD.

Probeer deze eens: https://thunkable.com/
Is in dezelfde straat als AppInventor, maar wordt een stuk actiever doorontwikkeld.

Voordelen:

  • Laagdrempelig (blokkentaal)
  • In je browser werken en testen
  • Je kunt live testen op je telefoon met de Thunkable app, zonder steeds de app te compilen en installeren
  • Cross platform voor iOS en Android
  • Kan zelfs met firebase en airtable praten als je een databaseje nodig hebt.

Nadelen:

  • Kan niet alles wat je in een “volledige” programmeertaal kan, dus je zult net zien dat je idee niet kan omdat er geen component voor bestaat (alleen voor complexere projecten een probleem)
  • Blokkentaal is traag en onoverzichtelijk bij grotere/complexere dingen

Ik hoor ook goede dingen over Electron (https://www.electronjs.org/), dar bouw je cross-platform apps met html/css/javascript (en dan is de app dus eigenlijk een “jasje” om een website heen). Staat nog op mijn lijstje om eens naar te kijken, dus heb er verder geen ervaring mee.

Everyone can code materiaal is geweldig, is heel mooi programma, heel educatief, zeker voor Informatica heel waardevol. Wil tegenwoordig ook gewoon direct op iPads, maar zoals harm zegt, wel apple apparaten nodig.

1 like

Hey Jochum, dankjewel! Thunkable heb ik gisteren getest met de leerlingen en het werkte allemaal heel soepel. Het lijkt vrij veel op MIT app inventor en de leerlingen konden eigenlijk gewoon verder waar ze gebleven waren.

Ik maak overigens ook dankbaar gebruik van je Python opdrachten die je op je website hebt staan:)

1 like

Tsja, dan houdt het -hoe mooi dan ook- op voor bij mij op school…

1 like

Ah goed om te horen. Ik heb er enkele leerlingen ook al leuke dingen mee laten maken inderdaad

Ik maak overigens ook dankbaar gebruik van je Python opdrachten die je op je website hebt staan:)

Helemaal prima daar zijn ze voor. Ik heb toevallig net een nieuwe versie gemaakt met wat verbeteringen en een enkele nieuwe opgave.

2 likes

Electron zie je vooral in desktopapps als Atom, Teams etc, wat eigenlijk gewoon een webapp is met een complete browser (Chromium) in een appjasje. Vandaar zijn Electronapps vaak zo’n 160MB, zelfde als Chromium.
Voor mobiel doe je inderdaad iets vergelijkbaars, alleen dan gericht op de standaardbrowsers Chrome en Safari. Progressive Web Apps. Voordeel is dat je niet hoeft te stoeien met de app-ballotage-commissie van Apple en Google.

1 like

Ondertussen zijn er veel ontwikkelingen geweest bij App Inventor. De iOS kant krijgt steeds meer vorm. Er wordt zelfs gewerkt aan de mogelijkheid om in de nabije toekomst iOS projecten direct in de App Store te kunnen zetten.

Het eindresultaat is er nog niet maar komt steeds meer in de richting.

Daarnaast heeft open source altijd het voordeel dat je niet alleen de software kunt gebruiken maar ook mee kunt ontwikkelen aan de software.

Mijn zoon is bijvoorbeeld ook zo begonnen. Hij heeft de OpenDyslexic mogelijkheid ingebouwd in App Inventor, voor mensen met Dyslexie, naast nog meer veranderingen. In die tijd zat hij op het ROC in Tilburg.

Misschien goed om rekening mee te houden: Ik ontwikkel educatieve games als (uit de hand gelopen) hobbyproject. Om dingen in de Apple App store te zetten moet ik wel elk jaar 99 dollar betalen voor een ontwikkelaars-licentie. Ik vermoed dat dat ook geldt voor apps uit app inventor.
Ook zitten er aardig wat eisen aan de bijbehorende winkelpagina, screenshots in allerlei resoluties, een privacy policy, etc, etc. Is het vervelendste deel van de hobby want het kost veel tijd en is niet heel leuk om te doen.
Goed om rekening mee te houden.

Google is iets schappelijker (eenmalig 25 euro voor een leven lang developer), maar heeft vergelijkbare hoepels om door te springen qua acceptatie voor de store.

1 like

Zowel Google en Apple maken het steeds moeilijker om iets in de store te plaatsen. Steeds meer eisen. Bij Google krijg je je 25 euro zelfs terug als je stopt als developer.

Google is dus stukken goedkoper. Voor Android kun je ook nog altijd een alternatieve winkel gebruiken, bijvoorbeeld bij Amazon of andere plekken. Ook F-Droid zou mogelijk kunnen zijn als het om open source gaat. Alleen is dat dan weer lastig omdat het een blokjes taal is. Het is wel mogelijk maar dan moeten mensen jouw repositorie toevoegen aan F-Droid, zoiets was het.