NetAcad VO Lessenserie: netwerken, IoT en slimme oplossing

De Cisco Networking Academy (NetAcad) wilt IT-onderwijs toegankelijk maken en aan leerlingen in het VO laten zien hoe slimme IT oplossingen de kwaliteit van ons dagelijks leven kunnen verbeteren. Daarom heeft NetAcad een lessenserie gemaakt voor het Voortgezet Onderwijs (VO). In deze lessenserie neem je als informaticadocent jouw leerlingen mee in de wereld van Internet of Things, netwerken en slimme oplossingen. De lessenserie is gratis te gebruiken. Bovendien krijg je een GPS-tracker van NetAcad cadeau die je kunt gebruiken voor de praktijkopdrachten.

In de afsluitende praktijkopdracht bouw je samen met jouw leerlingen een slimme oplossing waarin je de data afkomstig uit de LoRa WAN GPS-tracker via een netwerkverbinding zichtbaar maakt in een dashboard. Leerlingen raken op deze manier bekend met communicatie protocollen op een netwerk (zoals IP), cloud en fog computing. Als docent hoef je hier geen extra apparatuur voor aan te schaffen. In de praktijkopdracht vind je een handleiding waarin staat uitgelegd hoe je met jouw leerlingen aan de slag kunt.

De lessenserie (vier Ć” acht lessen) kan geĆÆntegreerd worden in het keuzevak informatica voor de bovenbouw van HAVO en VWO, maar is geschikt voor alle leerlingen met interesse in IT, ongeacht leerjaar en onderwijsniveau. De quizzen, interactieve opdrachten en (optionele) Packet Tracer opdrachten geven jou als docent de mogelijkheid de lessenserie af te stemmen op het niveau van jouw leerlingen. De lessenserie is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen NetAcad en onderwijsontwikkelaars in het VO. Daarbij is ervoor gezorgd dat de lessenserie een laag instapniveau en een hoog plafond heeft.

Aanmelden voor de lessenserie is makkelijk. Als je contact opneemt met het NetAcad team (zie gegevens hieronder), dan krijg je een eigen digitale leeromgeving toegewezen. In deze leeromgeving plaats je zelf jouw leerlingen. Je kunt direct aan de slag. En het fijne is dat de digitale leeromgeving werkt als een LMS; je kunt de voortgang van jouw leerlingen nauwkeurig bijhouden. Jij als docent bent de enige die bij de studentgegevens kan.

Inmiddels zijn 75 VO scholen begonnen met de lessenserie. Naast het geven van toegang tot de lessenserie, staat het NetAcad team klaar om al je vragen over de lessenserie en andere NetAcad cursussen te beantwoorden.

Interesse? Meld je aan voor de VO lessenserie van NetAcad via:

Doran Oirbons, Programma Manager NetAcad (doirbons@cisco.com)
Willem-Jan Derks, CSR Manager Nederland (widerks@cisco.com)

1 like

Twee weken geleden ben ik begonnen met deze module.
Een aantal zaken om rekening mee te houden

  • Begin optijd met het voorbereiden van het laatste hoofdstuk. Er zit een praktisch component aan deze module. Leerlingen kunnen met behulp van NodeRED zelf een IoT-applicatie maken. Er zijn een aantal problemen die niet direct zichtbaar worden. Denk o.a. aan het bereik van een Lora-gateway. Wij hebben op school sinds een tijdje een eigen gateway. Thuis had ik geen ontvangst. Hierdoor leek het een configuratiefout, maar het bleek geen bereik te zijn.
  • Iedere les kent een interactief element; een bespreekpunt, een video of een andere opdracht om de aandacht te vangen. Het werkt om dit klassikaal te doen. Zonder dit moment is het voor sommige leerlingen best lastig om door te werken.
  • Schakel op tijd bij als de planning niet gehaald wordt. Ik dacht dat 1 lesuur = 1 module haalbaar was. Het is eerder 1,5 uur = 1 module.
  • Laat leerlingen (handgeschreven) aantekeningen maken. Het is veel materiaal met een hoge informatiedichtheid.
  • Omlijst het geheel met een eindopdracht/proefwerk. Ik zal tzt mijn proefwerk in het docentendeel van het forum delen.