Mijn school is een Chromebook-school, wat betekent dat voor mijn vak?

Op sommige scholen is het beleid om leerlingen met Chromebooks te laten werken.
Wat betekent dit voor het vak informatica? Wat kunnen leerlingen “in the cloud” doen, en hoe?
Kun je ook Arduino’s of microbits hierop aansluiten?
Moet je voor sommige taken andere computers gebruiken, zoals Raspberry Pi’s?

Ik werk op zo’n Chromebook-school. Vooraf de introductie hebben we een aantal gesprekken gehad over de positie van het computerlokaal, informatica en de inzet van middelen. Daaruit is naarvoren gekomen dat we altijd een computerlokaal blijven behouden en dat informatica vrij is om keuzes te maken in machines. Wij kiezen er bewust voor om niet alles in de cloud te doen. Met het onderbouwprogramma wordt veel gebruik gemaakt van Chromebooks (leerlingen hebben de machine ook in eigendom).

Ik ben wel erg benieuwd hoe collega’s Chromebooks inzetten in de bovenbouw. Arduino leent zich sinds een tijdje voor een cloud IDE.

1 like

Voor de Arduino Cloud IDE in combinatie met een Chromebook heb je een aparte extensie nodig: deze moet de verbinding maken tussen de IDE en de USB-poort van de Chromebook. Deze extensie kost $0.99 per maand (per persoon). Voor scholen is er een speciale regeling, zie https://www.hackster.io/Arduino_Genuino/how-to-subscribe-to-the-arduino-chrome-app-for-education-6ae9c8.

Bovendien ondersteunt de Arduino Cloud IDE niet alle processoren die de desktop IDE wel ondersteunt, zoals de esp8266/esp32.

De desktop Arduino IDE is ook beschikbaar op de Raspberry Pi, zonder de genoemde kosten/beperkingen.

Als alternatief voor de Arduino kun je ook denken aan de microbit, of aan de Adafruit systemen met CircuitPython. Op deze systemen kun je je programma laden als op een USB-drive: hiervoor heb je geen extensie nodig.

1 like

Ik werk op een school waar wij macbooks gebruiken in de informaticales. Daar veel software het best op windows werk ben ik het afgelopen jaar actief op zoek gegaan naar omgevingen die online zijn, waarin de leerlingen ook kunnen werken en die bovendien voor het doel waarvoor we het gebruiken gratis is.

aantal omgevingen:
repl.it

toepassingen:

Met goed zoeken vind je best wel het e.e.a.

1 like

Welke software gebruik je?
Ik gebruik een MacBook (eigen aanschaf) en mis Windows eigenlijk nergens.
En dank voor de links. Zouden we een topic starten over cloudapplicaties in de klas?

1 like

CISCO Packet Tracer werkt niet op een Mac en met Wine loopt hij steeds vast :frowning:

1 like