MicroBlocks op de I&I conferentie

Ik ga tijdens de I&I conferentie een workshop verzorgen over MicroBlocks,

Ik hoop jullie enthousiast te maken om MicroBlocks te gaan proberen in jullie lessen.

Mochten jullie vragen hebben over MicroBlocks, nu al of na mijn workshop, dan kan je ze hier kwijt.
Je kunt je vragen ook kwijt op de MicroBlocks Discord server: MicroBlocks

Tot 9 november.

Fijn dat ik een kans kreeg om te vertellen over MicroBlocks tijdens de conferentie.
Het was fijn om mijn passie voor MicroBlocks te kunnen delen.

Ik had ook veel microcontrollers, die werken met MicroBlocks, meegebracht waarvan de PicoBricks duidelijk favoriet was.

De PicoBricks werkt met een Raspberry Pi Pico. Binnenkort krijg ik een test PicoBricks toegestuurd die werkt met een micro:bit.

Hier kun je meer info vinden.
https://www.picobricks.com/pages/kickstarter

Heb je vragen over MicroBlocks dan kan je ze hier altijd stellen of wordt lid van de MicroBlocks Discord server via MicroBlocks

Op de workshop had ik al laten zien dat je OctoStudio en ESP32 microcontrollers met elkaar kon laten samenwerken met behulp van MicroBlocks. Sinds vandaag is dat ook mogelijk met een microbit v2.

Het benodigde hex bestand is te vinden op de MicroBlocks Discord Server. De link daarnaar staat in de post hierboven.

Ik check even de linkjes, en het valt me op dat het qua hardware een redelijk standaard chinese-dozenschuiver-arduino-startkit gehalte heeft. Nadelen daarbij zijn enerzijds erg simpele modules, een DHT11 of basis I2C 128x64 OLED kan niet meer wat mij betreft om er maar eens random 2 uit te pakken, en anderzijds veel losse draadjes en inprikken op ontwikkelborden.
Puur op gebied hardware heb ik liever QWIC spullen van Adafruit/Sparkfun, maar ook Chinezen worden steeds beter met DFRobot/Seeedstudio/M5Stack. Die hebben betere schermen, degelijker, sneller, betere sensoren (Bosch/Sensirion) maar vooral zetten ze veel in op hufterproof in de klas. Zij gebruiken bijvoorbeeld complete Jtag-connectors met voeding + data. Britse bedrijven als Pimoroni en Kitronik doen ook aardige dingen op dit vlak, meestal rond de micro:bit. Helaas wel wat verschillende stekkervormen, dus niet volledig compatible, maar er zijn grofweg 2 stromen, dus je hebt keus zonder teveel verschillen te krijgen.

We zijn nu de mogelijkheid aan het testen waarbij je een micro:bit of een ESP32 bord via BLE kunt programmeren. Dus geen kabeltjes meer nodig. Het werkt onder Windows, MacOS en onder Linux. Bij Linux moet je in je chrome browser wat instellingen aanzetten.

Elke micro:bit krijgt door dit nieuwe systeem een eigen “unieke” naam, bijv. MicroBlocks YQV. Als leerling in een klas waar er meerdere micro:bits worden gebruikt weet je zo met welke micro:bit jij moet verbinden.

De testen zijn al heel erg betrouwbaar. Het zit nog niet in de Pilot versie van MicroBlocks zodat iedereen het kan testen, maar dat komt al heel dichtbij.