Mediawijsheid, nepnieuws & The Social Dilemma film

Nepnieuws, beïnvloeding, ondermijning van democratie, ongelijkheid; allemaal elementen die versterkt voortkomen uit social media tools als facebook, twitter, tiktak, snapchat en meer.

Op Netflix staat een film The Social Dilemma welke de achterkant laat zien van deze social media, wat de goede intenties waren, maar ook tot wat het nu verworden is.

Hebben wij als docenten een taak om onze leerlingen hierin te onderwijzen?
Zou jij deze film tonen aan je leerlingen?

1 like

Perfecte materie voor keuzedeel Q, bij ons op school verplicht, dus ja, wat mij betreft een taak voor de informaticadocenten.
Ik heb veel groepen laten kijken naar Facebook en Ik, van de VRT, volledig te bekijken op Youtube (3x46min)

4 likes

Heb de film/docu Social Dilemma gekeken, en alhoewel het geen goede docu is naar mijn idee, doe mij maar zoals de Belgen hierboven te werk gaan, is het wel een lekkere discussiestarter. Bij leerlingen werkt deze “Macaroni met kaas” denk ik beter, vooral door het “modelgezin” dat alles lekker uitvergroot met passende bad-acting in de beste Tik Tok traditie! Alleen ik ga m bij Maatschappijleer droppen, dan bereikt de discussie iedereen, bij Informatica is het clubje te klein.
Misschien wel een goede om ergens in het hele docententeam een keer een discussie aan te gaan. Enige nadeel voor de klas is de lengte. Ik denk dat ik eens ga proberen wat er gebeurd als je in het begin 30 minuten wegknipt zodat het in 45 minuten past. Laatste 5 minuten waren het beste, maar dan zijn ze al afgehaakt denk ik.

Ik heb m laten zien aan V6 met de opdracht of ze een YouTube video willen maken voor de brugklassers.

Allemaal interessante zaken om te laten zien aan onze leerlingen.
@janbmulder , in feite heeft Lubach the Social Dilemma gebruikt om zijn programma te vullen met een item van ~20 minuten. Wellicht heeft iemand hier nog wat aan: