LoRa en andere verbindingsvraagstukken

Voor de module IoT van het nieuwe curriculum én voor de intro module IoT van Cisco gebruiken wij de gateway van the Things Network. (De grote Cisco LoRa gateway staat nog op mijn sinterklaaslijstje).

Een van de grote uitdagingen was het apparaat op te nemen in het schoolnetwerk. Via Wireshark kwam onze systeembeheerder erachter waarom het apparaat wel te installeren was, maar daarna niet te gebruik was. Een aantal poorten worden willekeurig gekozen. De Gateway heeft bij ons een aparte plek in het netwerk gekregen in de DMZ. Het is daarom mogelijk om de Gateway van buiten (via het internet) te benaderen. Intern gaat dit alleen via een werkplek; enige reden om dat te doen is om de configuratie aan te passen. Ik ben erg tevreden over onze systeembeheerder; altijd kijken naar wat wel kan (zonder het totaaloverzicht te verliezen).

unnamed

Welke vraagstukken zit jij mee? Hoe is de relatie met systeembeheer/netwerkbeheer?

Collega van de HAN is LoRa expert in regio Apeldoorn. Volgens mij werkt hij inmiddels met VNOG samen rond brandbestrijding op de Veluwe. Ik denk dat hij wel graag wil meedenken. Alleen denk ik dat prio 1 nu even is al het onderwijs op afstand weer op gang te brengen/houden.

Hij heeft binnen de HAN ook allemaal van die nodes hangen. Onze systeembeheer is niet veel anders dan die van gemiddelde VO school :slight_smile:

1 like