Lesmateriaal Gamedesign

Wie heeft er lesmateriaal over gamedesign?

Alvast hartelijk dank, Durk Jan de Bruin

Ik heb wel wat. Dat hebben we gekregen tijdens een Inf4All training. Moet wel zeggen dat het redelijk theoretisch is en dat je er zelf echt wat aan moet doen om nog toegankelijker te krijgen. Ik heb gedeeltes er van gebruikt in de onderbouw (in combinatie met cospaces).

hoi @ djdebruin,
Gebruik je het Keuzethema Games maken en ervaren al?

Ik heb vorig jaar een PO gedaan met Gamedesign en Unity. Hierbij heb ik voor het gamedesign-deel wat inspiratie gehaald uit de SLO module over User Experience. Met name wat achterliggende theorie en het maken van mock-ups.

Ik heb een goede youtube tutorial over het maken van Angry Birds in Unity als basis gebruikt en de leerlingen grofweg het volgende laten doen:

  • Lees de theorie over user experience
  • Speel de door mij gemaakte demo van Angry birds ( = het eindproduct van de tutorial)
  • Maak een designdocument met mockups en beschrijvingen voor een aantal game-design uitbreidingen ten opzichte van de tutorial versie
  • Maak nu zelf de tutorial in Untiy. Je hebt dan je eigen Angry-birds
  • Maak een of meerdere uitbreidingen hierop, liefst gebaseerd op je eigen mockups uit de eerste fase.

Was een erg geslaagd project wat mij betreft. Zelf met Unity werken om de kids goed te kunnen helpen en het goed werkend krijgen in de klas en bij de leerlingen thuis is mogelijk wel een drempel/uitdaging. Ik werk in mijn vrije tijd aan Unity projecten, dus ik had al ervaring, dat scheelt.

Mijn lesmateriaal staat hier, kijk maar of je er wat aan hebt:
https://informatica.sgdb.nl/index.php/12-klas-5/80-gamedesign-met-unity

1 like

Deze lijkt mij ook erg mooi en staat bij mij in de planning!

1 like

Ikzelf biedt momenteel Unity aan als leerling-keuze project in 5h, 5v, 6v en enkele talentvolle eerste- en tweedeklassers. Daarvoor heb ik zelf een account op udemy.com gemaakt, en in de aanbieding een aantal verschillende cursussen gekocht (~€15 per stuk) [1][2][3][4][5]. Ik deel dit account dan met de leerlingen die dit willen leren. Ik vraag ze dan altijd om de tutorial na te doen, en vervolgens eigen uitbreidingen te maken. (Helemaal zelf iets maken wanneer je Unity nog niet kent, is iets wat gereserveerd is voor alleen de extreem goede leerling.)

Klein bedrag voor kwalitatief goed lesmateriaal. Wel Engelstalig, of course.

Ditzelfde doe ik voor bijv. Blender. Geen doen om daar zelf lesmateriaal voor te maken, omdat zowel Blender als Unity veel te snel veranderen. (Wat ook juist goed is natuurlijk! :wink:)

1 like

dat is best een goed idee! @KevinvanAs
Verzamel je ook de artefacten van leerlingen na het volgen van de cursussen? Ik ben benieuwd wat ze kunnen en kennen na het volgen van deze tutorials.

Omwille van mijn tijdstekort, nee. Ik beoordeel de PO’s, en moet dan vlot door met mijn volgende taken.

De gemiddelde leerling komt in 8 weken Unity niet echt verder dan een deel van een hele videocursus te volgen zonder al te veel eigen dingen. Betere leerlingen hebben er vaak wel iets meer eigen van gemaakt, zoals een eigen platformer met eigen pickups, enemies en attacks.

vandaag €12.99 er stuk!

Maak een gokkast

Met p5js. Algoritme moeten ze zelf bedenken, hoe maak je deze gokkast verslavend? Eigenlijk wil ik het hebben over hoe verslavend die rot-apps op die nare mobieltjes zijn maar dat wordt een saai verhaal. Beter zelf bouwen. Het loopt lang niet slecht, ik mag niet klagen.

2 likes

Leuk… lampje: ik ga dit fysiek laten maken in de klas. Met een echte aanzwengelarm.

1 like