Keuzethema's informatica

Wie heeft er al ervaring met het gebruik van de Keuzethema’s?
In dit topic kun je van gedachte wisselen.

In 2019 begin ik met de eerste ronde IoT, ik ben erg benieuwd naar mijn bevindingen en zal het ook zeker hier delen.

Welk lesmateriaal ga je hiervoor gebruiken?

het materiaal is nog in ontwikkeling. zodra het publiekelijk gemaakt wordt zal ik dat (ook hier) melden. Sorry voor mijn late reactie. Wilde even zekerweten of ik het materiaal al mocht delen. Welke school werk jij @Sheila?

Voor de informaticalessen ben ik niet aan een school verbonden. Die krijgen de leerlingen die ik begeleid via afstandsonderwijs. Al hun andere vakken volgen zij via de Wereldschool, ik sluit zoveel mogelijk bij die werkwijze aan.
Ik heb de beschikking over het materiaal dan (o.a.) door Eelco Dijkstra is ontwikkeld, maar dat is in de huidige vorm nog niet geschikt om leerlingen zelfstandig mee aan het werk te laten gaan. Daarnaast is het knutselen met Arduino’s (of soortgelijk) als IoT-knopen praktisch onmogelijk om op afstand te begeleiden, dus daar zal ik ook nog een alternatief voor moeten vinden. Maar mijn grootste behoefte is nu leerlingvriendelijk materiaal waar ook redelijk wat theorie in verwerkt is (voor 5 à 6 lesuren) zodat de module wat meer body krijgt.

Ik heb in het verlengde van de schoolvisie Q verplicht gemaakt. H4 en V5 moeten hier een periode aan werken. Leerlingen vinden dit ook een erg leuk keuzethema. Er komt erg interessant onderzoekswerk uit voort. Een V6 leerling heeft er zelfs een documentaire voor gemaakt die een VPRO Tegenlicht uitzending zou kunnen zijn.