Informatica en het dagelijks leven: WK voorspeller in Python

Ik heb enkele fanatieke voetbalcollega’s en steevast is er bij een EK of WK een docentenpoule om de uitslag te voorspellen. Ik ben een veel te grote nerd om van voetbal te houden, maar des te meer reden om te kijken of ik met een beetje python de (vermeende) voetbalkennis van mijn collega’s kan verslaan. En meteen een goede manier om aan mijn leerlingen te laten zien dat je python direct voor je dagelijkse leven in kunt zetten. :slight_smile:

Dus ik heb een stelletje voetbalstatistieken en de FIFA ranglijst opgesnord en een python scriptje geklust die plausibele uitslagen probeert te genereren en die gebruikt om de hele poule in te vullen. Nu kan ik straks elke les mooi de tussenstand van de poule op de beamer gooien als leuke binnenkomer.

Hier is het script op replit, mocht je het willen gebruiken, aanpassen, verbeteren, op je leerlingen loslaten: SoccerScoreGenerator_v2 - Replit

2 likes

Na een dramatische start eindigde mijn inzending exact in de middenmoot :smiley:

Niet helemaal de overdonderende overwinning waarmee ik mijn stelling “statistiek&programmeren > voetbalkennis” kracht bij wilde zetten, maar statistisch gezien natuurlijk ook heel verantwoord om netjes midden in de bell curve te landen.

Ik en mijn leerlingen hebben er lol mee gehad in ieder geval. En elk excuus om over programmeren in een context uit het dagelijks leven te praten is meegenomen.