Het nieuwe curriculum bestaat uit 6 kern- en 12 keuzedomeinen, die (bijna) allemaal per domein zijn uitgewerkt. En op basis hiervan was ik ook begonnen domein voor domein te behandelen met mijn leerlingen op basis van het PTA.
Volgens mij kan dit beter en anders. Ik ben nu bezig om te bekijken welke domeinen eigenlijk bij elkaar passen, op basis waarvan ik eerder een onderwerp kan behandelen, waarmee meerdere domeinen te maken hebben. Mijn uiteindelijke wens is dat mijn leerlingen zelf hun PTA samenstellen op basis van meerdere voor hun aansprekende onderwerpen en waarmee tegelijkertijd aan het curriculum wordt voldaan.
Waarom wil ik dit graag? Mijn leerlingen hebben op 3 criteria gekozen voor dit keuzevak: of ze vinden het interessant en willen er iets mee gaan doen, of ze vinden het leuk en willen er meer vanaf weten, of dit keuzevak was de minst slechte van de keuzevakken.
Ik wil al mijn leerlingen kunnen enthousiasmeren en ‘leuke’ dingen laten doen.
Een voorbeeld:
Een onderwerp als: “Het bedenken, ontwerpen en bouwen van een website, app of game welke voldoet aan een goede UX” geeft mij de mogelijkheid de keuzedomeinen J,O en P en de kerndomeinen A, B, C, D en F te combineren in een PTA-PO.
Of een onderwerp als: “Het samenstellen, programmeren en bewerken van een database” geeft mij de mogelijkheid de keuzedomein H en kerndomeinen A, B2, C, D en F te combineren in een PTA-PO.
Tot dusverre heb ik een 9-tal onderwerpen samengesteld waaruit mijn leerlingen vanaf komend schooljaar kunnen kiezen. Havo 4-5 kiest minimaal 3 onderwerpen en VWO 4-5-6 minimaal 5 onderwerpen. (voor mij nog verder uit te werken hoeveel SLU per onderwerp van toepassing is). De samenstelling van de onderwerpen maakt dat het gehele curriculum wordt afgedekt en dat leerlingen meer dan de minimale stof tot zich nemen.
Vanzelfsprekend heb ik nog enkele uitdagingen
- krijg ik het samen met het examensecretariaat in een werkbaar PTA gegoten
- hoe krijg ik de leerlingen zover dat ze ook zelf een keuze willen maken ipv kiezen voor ouderwets docent gestuurd onderwijs
- hoe maak ik mijzelf formatief evalueren beter eigen en hoe zet ik dit in om leerlingen inzicht te geven in hun vorderingen
- hoe ga ik om met meerdere groepen leerlingen die gelijkertijd met meerdere verschillende onderwerpen bezig zijn
- hoe groepeer en stel ik het benodigde lesmateriaal beschikbaar
Een heel verhaal met dito uitdaging.
Nu ben ik benieuwd of collega’s hier ook mee bezig zijn?
Of hierover met mij willen ‘sparren’?
Of wie dit ook wel zou willen doen en graag op mijn ervaring meelift?
Jan Mulder
ps. De bijgevoegde pdf is mijn mindmap dit ik hierover heb gemaakt.
20201012 Informatica 2021 - 2022.pdf (33,2 KB)