Hoe zijn jullie docent informatica geworden?

Ik doe nu 4 vwo met E&M maar zou later docent informatica/maatschappijleer willen worden. Ik vroeg me dus af hoe jullie dat deden, docent informatica worden?

Hoi DaniĂ«l, ik ben via “zij instroom in het beroep” bij de UvA informatica docent geworden. Dat is een lerarenopleiding waarbij mensen met werkervaring een eerstegraadsbevoegdheid kunnen krijgen: Lerarenopleiding Zij-instroom in het beroep - Universiteit van Amsterdam

In jouw geval is dat minder relevant natuurlijk. Meer relevant voor jou zou zijn om de gewone lerarenopleiding te doen: Lerarenopleiding Lerarenopleiding Informatica - Universiteit van Amsterdam of Leraar Informatica worden - Vrije Universiteit Amsterdam
Je leest meer erover hier: https://www.ieni.org/docent-informatica-worden/

Al moeten de contactpersonen wel worden bijgewerkt, of lees je die e-mail nog steeds, @JasperDukers ?

1 like

Hoi Daniël,
ik ben gestart als student Gametechnologie bij Universiteit Utrecht en doorgestroomd naar de master Game and Media Technology. Hier kwam ik erachter dat ik niet blij werd van het continue achter een computer zitten en miste ik iets sociaals. Dus ik besloot om een zogehete “Educational Minor” te doen tijdens de master en zodoende had ik mijn tweede graads bevoegdheid.

Na het behalen van mijn master hoefde ik alleen nog een halfjaar mijn eerste graadsbevoegdheid te halen. Dit heb ik gedaan terwijl ik al werkte op een middelbare school.

Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

1 like

Hi Daniël,

Op mijn middelbare school was er geen informatica, maar het leek me wel een leuk vak, dus ik ben na de 6e klas informatica gaan studeren op Universiteit Twente. Enige vereisten voor toegang: wiskunde B. In mijn derde jaar van de bachelor is er een keuzeruimte. Hierbij heb ik voor de educatieve minor voor informatica gekozen. Ik miste net als @RickH het sociale aspect in mijn studie, en het leek me leuk om mensen te laten ontdekken wat je kan met informatica. Met deze educatieve minor kun je een beperkt tweedegraads bevoegdheid krijgen.

Momenteel ben ik net begonnen met de master informatica en de lerarenopleiding. In februari loop ik dan weer een half jaar stage en dan kan ik gaan voor de eerstegraads bevoegdheid voor informatica.

Dit is mijn plan in ieder geval, dat ik nog wel moet uitvoeren. Het is ongeveer dezelfde route als @RickH, maar niet helemaal.

Hopelijk heb je wat aan dit verhaal. Leuk dat je er nu al naar kijkt. Fijne dag!

1 like

Leuk dat je ook wil helpen om het docententekort op te lossen :yum::+1:

Ik ben net als Femke na mijn vwo begonnen aan de bachelor informatica aan de UT. Daar volgde ik de educatieve minor.

Voor de zekerheid: een minor is een ‘uitstapje’ dat je tijdens je studie maakt. Studeer je bijvoorbeeld natuurkunde, dan kun je een minor bij scheikunde en bij civiele techniek volgen, zodat je kennisveld wat breder wordt.

Ik had geen behoefte aan een verbredende minor in een ander vakgebied, dat voelde meer als ‘opvulling’ dan als een nuttige toevoeging aan mijn studie. Dus koos ik op goed geluk voor de educatieve minor: best case ontdekte ik een mooi carriĂšrepad, worst case wist ik dat het niets voor mij was en kon ik verder met mijn studie. Het bleek absoluut wĂ©l wat voor mij, en daarom ben ik de educatieve master gaan doen. Daar hoop ik volgend jaar mee klaar te zijn.

Na het afronden van zo’n educatieve minor ben je ‘tweedegraads bevoegd’ docent. Dat betekent dat je het vak, informatica dus, mag geven in de onderbouw en op het vmbo. Na de master ben je ‘eerstegraads bevoegd’ docent, en mag je het overal in het voortgezet onderwijs geven.

Ik zie dat je naast informatica ook maatschappijleer wilt geven. Dat kan wat lastiger zijn, omdat je twee vakken gaat geven die didactisch weinig met elkaar te maken hebben. Je zult dan waarschijnlijk langer aan het studeren zijn. Hoe dat precies werkt, weet ik niet.

Op de website van de i&i, die Johan ook deelde, vind je meer informatie over de lerarenopleidingen. Neem eens contact op met zo’n opleiding. Ze kunnen je meer vertellen over de mogelijkheden en uitdagingen.

Ten slotte: ga ook eens in gesprek met je docenten. Niet alleen maatschappijleer en informatica, maar ook in andere vakken. Ze zijn gegarandeerd blij om te horen dat je overweegt docent te worden, en kunnen je van alles vertellen over hoe het werkt en waar je rekening mee kunt houden.

Veel succes!

1 like