Handreiking Informatica Olympiade (NIO)

Het Stedelijk Gymnasium van 's-Hertogenbosch is een Olympiadeschool. Dat wil zeggen dat we er een punt van maken aan zo veel mogelijk olympiades mee te doen. Zo ook de Informatica Olympiade (http://www.informaticaolympiade.nl).

Omdat de olympiade flink pittig is (het is tenslotte een olympiade) en ik de Olympiade in mijn 6e klas een PO heb gemaakt die als SE werk wordt gerekend, maak ik altijd een handreiking om de leerlingen te helpen. Ik heb opgaven A1 t/m A5 zelf gemaakt en in de handreiking geef ik hints en tips om deze op te lossen. Het is geschreven voor python 2 (volgend jaar stap ik over op 3), maar de verschillen met python 3 zijn minimaal en zelfs als je in een andere taal wilt deelnemen, zijn de strategieƫn nog steeds bruikbaar.

Hierbij deel ik de handreiking met jullie. Wellicht kun je er wat van je leerlingen mee de drempel over helpen.

3 likes

Jochum bedankt
Ik doe de olympiade als handelingsdeel
Ik verwacht dat mijn leerlingen blij zijn met de tips die jij gemaakt hebt :slight_smile:
Hans

Voor wie ik er blij mee maak. Mijn handreiking (Python 3) voor de Informatica Olympiade van dit jaar:
https://informatica.sgdb.nl/images/klas6/olympiade/Wt_Handreiking_Olympiade_2023.pdf

Ik doe de olympiade dit jaar ook in mijn 6e klas als handelingsdeel. De gedachte is dat ik ze allemaal verplicht om de eerste paar opgaven in ieder geval te maken (voor een V voor het handelingsdeel) en dat de uitblinkers dan vanzelf verder zullen gaan en de wat mindere programmeurs genoeg hebben aan de handreiking en wat inzet.

1 like

Hoi Jochum,

Hoeveel lessen/uren gebruik jij voor dit als handelingsdeel?

Hoi Kevin,

Ik had niet heel veel tijd/ruimte dit jaar, dus ik heb er 3 lessen in VWO 6 (= 1 week) aan besteed. Hierbij moeten ze minimaal A1 t/m A5 maken voor een V(oldoende) en t/m C2 voor een G(oed).
Ze mochten hiervoor als ze wilden ook in 2-tallen werken en de handreiking geeft natuurlijk ook behoorlijk wat hulp voor die eerste opdrachten.

De gedachte is vooral om ze op de olympiade te wijzen en te verplichten er serieus iets aan te doen. Vervolgens is de beoordelingsdrempel laag genoeg dat de V voor iedereen goed te doen is. De fanatiekelingen gaan dan vanzelf wel verder.

Het werkt wel om structureel aandacht aan de olympiade te besteden. Er zitten op dit moment 2 meiden van het SGDB in Turkije voor de Girls Olympiad finale en daar ben ik stiekem best trots op :smile:

2 likes