Google classroom dichttimmeren

Ik merk dat Google Classroom een heel vervelend nadeel heeft: je school-email is ineens een inlogoptie op alle Google diensten. Youtube kanaal maken, comments plaatsen, games aanmelden op een telefoon, alles kan ermee. Hoe timmer je dat dicht? Dat de accounts alleen voor schoolzaken gebruikt kunnen worden?
Onze school werkt met ADFS van Microsoft, en dat is veel beter geregeld op dit vlak.

Ik heb geen ervaring met Google Classroom, maar als je beheerder (Admin) bent van een business account dan kun je de rechten van je gebruikers instellen, zie bijvoorbeeld https://support.google.com/a/answer/182442.

Je zou het eenvoudig kunnen oplossen door een incognito venster te gebruiken. Of, wat ik doe.; uitloggen op alle Google diensten met alle accounts. Daarna eerst inloggen me je privé account en daarna het school account. Dan krijg je standaard je eigen account voor allerlei diensten.

Gaat er mij niet om hoe ik het als “gebruiker” oplos, maar als “admin” het voor de hele school netjes regel. Plugins als Cookiemonster of Self Destructing Cookies lossen het probleem als vader-van al grotendeels op.
De tip van Eelco is ook nog wat onvolledig naar mijn smaak. Ze mogen best naar Youtube, maar wil niet dat ze daar ingelogd zijn.

Als “admin” van een business-account (en waarschijnlijk ook van een schoolaccount) kun je diensten als YouTube voor je gebruikers aan en uit zetten. Uitzetten betekent dat ze via die account niet kunnen inloggen bij de betreffende dienst. Gebruik zonder in te loggen of via een andere account kan altijd.