Filius op chromebook

Als je Filius op chromebooks wilt gebruiken, dan kan dat zo:

Een reactie als je het gaat gebruiken zou ik fijn vinden!

Wat is Filius?
Filius is een programma waarmee je netwerken kunt simuleren. Het wordt volgens mij veel gebruikt in domein L (netwerken), onder andere in Fundament en Informatica Actief. Filius is er voor Windows, Mac en Linux. Meer informatie over Filius https://www.lernsoftware-filius.de/

Filius gebruiken zonder iets te installeren
Op de scholen waar ik werk waren leerlingen waar gebonden aan de computerlokalen voor het gebruik van Filius. Daarom hebben we (dank aan collega Arie Pieter) een container geconfigureerd die Filius installeert en de GUI via vnc ontsluit naar een webbrowser. De container is te openen in Codespaces. Er is ook een variant die te openen is in Gitpod. Deze staat hier:

2 likes

Erg interessant! Wat is de beste manier om bestanden te downloaden vanuit je codespace? Misschien via de filemanager en dan “Connect to Server”? Of misschien via SSH naar je codespace?

Johan,

Ik neem aan dat je bestanden wilt downloaden die je zelf in de Codespace met Filius maakt.

Er zijn veel manieren:

  1. Maak een fork van de repo in github en start een Codespace van de fork. Je kunt dan met git (commandline of via de GUI in Codespaces) de bestanden committen en pushen.
  2. Met ssh, zoals je zelf al aangaf
  3. Via een webserver (die kun je met 1 commando starten vanaf de commandline) die je draait in de Codespace.
    4 …

Voor leerlingen die niet zo vaardig zijn in github zou ik voor optie 3 gaan door de codespace aan te passen (een fork van de mijne voor jezelf maken en die aanpassen) waarbij je in het codespaces.json bestand een commando toevoegt dat automatisch een webserver start. Als je daar niet snel uitkomt en dat over anderhalve week nog eens vraagt, dan kan ik het voor je doen.

1 like

Dank voor je snelle en volledige antwoord! Ik denk dat ik er zo wel uitkom. Ik wil in elk geval een fork maken, dus je optie 3 suggestie zal het waarschijnlijk worden. We gebruiken op school Windows laptops, maar sommige leerlingen hebben evengoed een Chromebook of Mac, en voor hen zou dit wellicht een goede optie zijn.

Om de kans op verlies van bestanden te verkleinen wil ik ook een commando toevoegen dat bij het sluiten van de shell alle (gemaakte) bestanden verstuurt naar de webserver van de instantie.

Ik heb nog niet gewerkt met codespaces, maar als ik het zo bekijk zou dat wel mogelijk moet en zijn via trap ‘commando hier’ EXIT