Wie gebruikt er software voor gameontwikkeling?
We hebben nu een aantal seats van GameMaker Studio, die kunnen we per project aan een groepje toewijzen, en dat kost de school ongeveer 30€/seat per jaar.
Daarnaast heb ik een aantal leerlingen die gewoon zelf een studentaccount hebben aangemaakt bij Unity, dat kost ze niks.
Verder gebruiken we natuurlijk Scratch, ondanks de grote toegankelijkheid komen daar steeds professionelere dingen in tot stand. Nu met cloud-data gaat een groep zelfs een online multi-player proberen te maken.
Ik overweeg ook nog een paar stuks van Pico-8 te kopen. Dit is een heel bizarre game-kit voor 8-bit games met een vaste grootte van 128x128 pixels.
Verder lopen er projecten met Adafruit LED matrices en Arduino (8x8 of 16x16 pixel games) en met Processing. Processing gebruiken we ook voor digitale kunst en bijvoorbeeld een Corona-uitbraak simulatie.
Wat voor gereedschap zetten jullie in voor game-ontwikkeling?
Ik gebruik Pygame en Scratch en een aantal leerlingen die na de havo naar een Gameschool willen is een gratis digitaal gameboek aan het doorwerken in C++. (Beginning C++ Through Game Programming) Ik heb de broncode van de derde editie mocht die niet meer te vinden zijn. https://pythonprogramming.net/
In de onderbouw discovery module bouwen we escape games met Scratch.
Voor de bovenbouw (Keuzedomein User Experience) tot nu toe nog steeds JavaScript.
Ik zou dit jaar graag aan de slag willen met Unity/C# maar ben bang dat dit te zwaar is voor de laptops van mijn leerlingen.
Nu 2 jaar verder, en Pico-8 is inmiddels de uitvalbasis op mijn beide scholen voor gamedesign en de start van zowel H4 als V4. Nu nog makkelijker dank zij de edu-versie in de browser. Geen licenties meer nodig en ook scholen die de pech hebben van een Chromebook kunnen er toch mee aan de slag. Heb op die manier zelfs een basisschool workshop Pico-8 kunnen doen.