Ervaring gameontwikkelgereedschap

Wie gebruikt er software voor gameontwikkeling?
We hebben nu een aantal seats van GameMaker Studio, die kunnen we per project aan een groepje toewijzen, en dat kost de school ongeveer 30€/seat per jaar.
Daarnaast heb ik een aantal leerlingen die gewoon zelf een studentaccount hebben aangemaakt bij Unity, dat kost ze niks.
Verder gebruiken we natuurlijk Scratch, ondanks de grote toegankelijkheid komen daar steeds professionelere dingen in tot stand. Nu met cloud-data gaat een groep zelfs een online multi-player proberen te maken.
Ik overweeg ook nog een paar stuks van Pico-8 te kopen. Dit is een heel bizarre game-kit voor 8-bit games met een vaste grootte van 128x128 pixels.
Verder lopen er projecten met Adafruit LED matrices en Arduino (8x8 of 16x16 pixel games) en met Processing. Processing gebruiken we ook voor digitale kunst en bijvoorbeeld een Corona-uitbraak simulatie.

Wat voor gereedschap zetten jullie in voor game-ontwikkeling?

2 likes

wij gebruiken de MicroBit nu met Javascript en Python en deze omgeving https://gdevelop-app.com/game-studios-indies-and-education
basis start met de online omgeving
https://editor.gdevelop-app.com/
Daarna met programma op de pc

1 like

Ik gebruik Pygame en Scratch en een aantal leerlingen die na de havo naar een Gameschool willen is een gratis digitaal gameboek aan het doorwerken in C++. (Beginning C++ Through Game Programming) Ik heb de broncode van de derde editie mocht die niet meer te vinden zijn.
https://pythonprogramming.net/

1 like

In de onderbouw discovery module bouwen we escape games met Scratch.
Voor de bovenbouw (Keuzedomein User Experience) tot nu toe nog steeds JavaScript.
Ik zou dit jaar graag aan de slag willen met Unity/C# maar ben bang dat dit te zwaar is voor de laptops van mijn leerlingen.

Nu 2 jaar verder, en Pico-8 is inmiddels de uitvalbasis op mijn beide scholen voor gamedesign en de start van zowel H4 als V4. Nu nog makkelijker dank zij de edu-versie in de browser. Geen licenties meer nodig en ook scholen die de pech hebben van een Chromebook kunnen er toch mee aan de slag. Heb op die manier zelfs een basisschool workshop Pico-8 kunnen doen.

1 like

Veel kinderen beginnen in Scratch en daarom heeft Scratch ook de naam dat het alleen voor kinderen zou zijn wat natuurlijk niet waar is. Je moet vooral de taal gebruiken waar je je prettig bij voelt. Iets “moeten” gebruiken wat je eigenlijk niet wil, zorgt ervoor dat je motivatie snel weg kan zijn.

Hierbij spreek ik dan maar vanuit mijn CoderDojo champion ervaring.

Maar terug naar Scratch… Bij grotere complexe projecten kan Scratch langzamer worden, Scratch is namelijk niet gemaakt om heel snel te zijn. Daarom hebben een aantal ontwikkelaars TurboWarp gemaakt. https://turbowarp.org/

Turbowarp is gebaseerd op Scratch maar zet alle code om naar JavaScript waardoor de projecten razendsnel draaien. Je kunt een aantal projecten testen op de website of simpelweg de URL van een Scratch project draaien in Turbowarp om het verschil te zien.

Bijkomend voordeel. Je kunt een Turbowarp project op heel veel manieren exporteren waarbij de gemakkelijkste is als HTML. Je houd dus 1 bestand open dat overal werkt. Ander bijkomend voordeel, al het lesmateriaal over Scratch werkt ook in Turbowarp.

Je kunt heel veel instellen in TurboWarp wat anders is dan bij Scratch bijv het automatisch opstarten, dus geen groen vlaggetje meer waar je op moet klikken.

Turbowarp maakt het dus mogelijk om door te gaan met de kennis van Scratch maar dan in een heel krachtige omgeving.

1 like

Vooral fijn is het opheffen van de kloonlimiet en mogelijkheid tot 60fps. Je kunt prima dingen maken voor een gamejam in Turbowarp. Wat ik nog mis, dat zou Turbowarp moeten fixen, is dat objecten coordinaten buiten het scherm kunnen hebben. Dingen in beeld laten schuiven blijft een gedoe, daar moet je altijd trucs voor uithalen (2 sprites afwisselen waarbij het 0 punt 1x links en 1x rechts van de sprite staat bijvoorbeeld).

1 like

Dit is letterlijk net uit

Van de Lifelong Kindergarten group at MIT Media Lab die ook Scratch maken.

Je kunt van je project een gif of mp4 maken of delen met anderen.

1 like

Sinds het recente Unity debacle van vorige maand (heel kort samengevat: Unity probeerde met terugwerkende kracht hun licensing te veranderen, community boos door de manier waarop (trust broken), en loopt massaal weg naar alternatieve game engines :roll_eyes:), heb ik geleerd dat de Open-Source game engine Godot bestaat, en al best goed schijnt te zijn.

Ik ben nu zelf Godot aan het leren in mijn vrije tijd, en heb op school een extracurriculaire game design club draaiend die nu ook Godot aan het leren is. Mijn eerste indruk is zeer positief! :grin: De programmeertaal is GDScript, wat gebaseerd is op Python, wat op mijn lespraktijk zeer goed aansluit gezien ik bij bijna ieder onderwerp Python wel weet te betrekken. :sweat_smile: Daarmee is het voor mij en deze leerlingen heel intuïtief om hierin te programmeren out-of-the-box.

Bij mijn CoderDojo club wil ik het wat later ook gaan proberen. (Wordt vervolgd.)

1 like

Ik hoor ook goede dingen over Godot en door de domme actie van Unity zijn ze een hoop developers (en indirect support en funding) rijker wat het alleen maar beter gaat maken in de toekomst.
Het lijkt echt een beetje de Blender van GameDev te gaan worden en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ik denk er ook sterk over mijn gamedev PO over te hevelen van Unity naar Godot, dus ben benieuwd naar je ervaringen.

Ik laat meestal leerlingen een goede tutorial doorwerken die relatief snel iets leuks doet (motiverend), maar wel op een goede manier de engine en code gebruikt (inhoudelijk ok). Dit is dan de basis die ze zelf moeten uitbreiden (voor Unity is er een mooie Angry Birds tutorial die daar wat mij betreft aan voldoet: https://www.youtube.com/watch?v=Lu76c85LhGY). Tips voor iets vergelijkbaars in Godot?

1 like

Ik zag GDevelop al voorbij komen hier. https://gdevelop.io/

Zij richten zich ook op een stuk educatie en gaan hier op hun website nog meer aandacht aan schenken, zie GDevelop for education. | GDevelop

Ik heb toevallig met de hoofdontwikkelaar gesproken vandaag omdat ik GDevelop uit wilde nodigen voor mijn devroom bij FOSDEM volgend jaar.

1 like

Yea, nu ik zelf Godot aan het leren ben, raak ik er redelijk verliefd op. Voelt voor mij eenvoudiger dan Unity om te leren. Dat, in combinatie met het open source karakter en dat het light-weight voor mijn zielige schoolcomputers is :sweat_smile:, maakt het best wel ideaal voor het onderwijs. Er bestaat zelfs een web editor versie van Godot “die geschikt is voor educatie en experimentatie, maar niet voor productie”, alhoewel ik zelf nog niet weet wat de beperkingen daarvan zijn.

Qua leerlingen zoiets leren: wij hebben dezelfde aanpak. Ik geef ze ook een video serie om een basis project op te bouwen wat hen ook de basis leert, wat zij vervolgens zelf/samen moeten uitbreiden. Gezien ik Godot nu nog zelf aan het leren ben, zal ik Godot nog niet dit schooljaar in mijn lesprogramma gebruiken; die tijd heb ik momenteel niet.
Ikzelf gebruik deze cursus: https://www.udemy.com/course/jumpstart-to-2d-game-development-godot-4-for-beginners/
Ook geschikt voor het niveau van leerlingen – ik heb een aantal leerlingen die hier nu bij mijn extracurriculaire game design club samen mee bezig is. Maar voldoet niet aan de structuur van “basisgame maken die goed uitbreidbaar is”… dus daar ga ik later iets beters voor moeten vinden of beter zelf Nederlandstalig maken.

2 likes

Thanks!!!

Over twee weken beginnen we met de discovery module escaperoom in Scratch voor 3 h/v. Ik zal eens naar TurboWarp kijken. Lijkt mij een goede optie (als ik ICT kan overtuigen het op de schoolcomputers te installeren).

Vanaf Februari gaan we aan de slag met GameDev voor 5 h/v. In het verleden heb ik JavaScript gebruikt, maar mijn collega heeft meer ervaring met Python. Godot (of GDevelop?) zou hiervoor wellicht heel fijn zijn :grinning:

In de 2de klas werken wij met Microsoft MakeCode Arcade. in de cloud met een microsoft of google account. Zowel met blokken als met python. Veel introductie modules om een begin te kunnen maken. Dus dat is wel erg fijn.
En als je budget hebt, op diverse handhelds te downloaden

Voor V5 ben ik nu bezig met python play (kan ook op repl.it). leerlingen vinden dat erg fijn werken. vrij snel heb je al een eenvoudig spel voor elkaar. mocht je lesmateriaal willen, dan hoor ik het wel

1 like

Ik laat ze wat maken in PyGame. Ze mogen kiezen uit een aantal starters maar ook helemaal zelf aan de slag (een enkele leerling maakt er een complete game engine in). Werkte vorig best prima. Het sluit ook fijn aan op de Python lessen die ze al gehad hebben.

Ik ben benieuwd naar recente ervaringen met GameMaker Studio. Ik heb hier zelf mee leren programmeren en ik wil het graag gaan inzetten in de vierde klas volgend jaar omdat ik denk dat ik de leerlingen meer unieke spelletjes kan laten maken met GMS. Ik heb tot nu gebruik gemaakt van PyGame in replit en een template waar leerlingen verder op kunnen bouwen, maar ik vind het toch net niks.
Ik weet dat het een tijdje alleen als betaalde versie beschikbaar is geweest maar het lijkt tegenwoordig weer gratis te zijn voor onderwijs dankzij de overname door Oracle.

Mark, we hebben al wel eens info via de mail uitgewisseld, maar hier even voor iedereen.

Ik weet niet wat je precies niks vond (PyGame of Replit of de combinatie). Maar als je PyGame wel aardig vond, dan kun je dat ook lokaal doen op Thonny (de PyGame library zou je vanuit Thonny moeten kunnen installeren), of vanuit de cloud met GitHub Codespaces (heeft meer performance dan Replit, games runnen soepel, zo merk ik in mijn klassen).

Inmiddels is online te vinden wat we op Stanislas met PyGame doen, ik heb me kwa format hier en daar laten inspireren door jouw Ganzebord:
https://stanislas.informatica.nu/game/
Aan het einde van dit schooljaar maak ik een update,
waarin ik de feedback van afgelopen periode verwerk.