Domein JK: OO Games

De module “OO Games” combineert keuzethema’s J (programmeerparadigma’s) en K (UX), en wordt ontwikkeld door René van der Veen, Vincent Velthuizen, Ron Smiers en Adriaan Dekker.
https://ieni.github.io/inf2019/themas/oo-games

Alhoewel de module nog niet volledig af is, ga ik de module alvast gebruiken in 5-havo voor in hoeverre die al wel af is.
Weet iemand wat de vinkjes betekenen die voor sommige opdrachten staan? Aangezien ze vooral voor de eerste opgave van een paragraaf staan, mag ik daaruit afleiden dat dit de basisopgave is om de theorie van die paragraaf over te brengen op de leerling, en dat deze dus door alle lln gemaakt moet worden?
En zijn de overige opgaven ter differentiatie: ze hoeven niet allemaal gedaan worden, maar een selectie per paragraaf is voldoende?

Alvast bedankt.

1 like

Hoi Kevin,

Leuk dat je onze module al gaat proberen.

Dat klopt: de vinkopdrachten zijn basisopdrachten. Zo’n opdracht zit erg in de buurt van wat in de theorie van de paragraaf is beschreven en/of raakt aan één van de voorbeelden. Bij het testen waren deze opdrachten verplicht voor havo, maar niet voor vwo. Het geeft dus de mogelijkheid om te differentiëren: een zwakkere leerling doet hem wel, een sterkere slaat hem over.

Naast de ‘gewone’ opdrachten zie je nog twee soorten opdrachten met een ster:
Steropdrachten zijn wat pittiger. Bij het testen mochten deze juist worden overgeslagen door havo en waren ze verplicht voor vwo. Het onderwerp van deze opdrachten is dus ook niet noodzakelijk als basis voor de rest van de module.
Er zijn ook obfuscator-steropdrachten met ster. Dit zijn nog pittigere puzzeltjes voor goede / snelle leerlingen, waarbij ze iets moeten nabouwen. Ook hier heb je dus weer de mogelijkheid tot differentiatie.

Als laatste: in de omgeving die je aan leerlingen uitdeelt (live-voorbeeld via: https://ieni.github.io/inf2019/themas/oo-games/OO_omgeving/) zie je in het menu GA staan. Dat staat voor Gamification.
Hierbij biedt je de stof aan d.m.v. levels die moeten worden gehaald. Concreet: als een leerling opdracht 1 van GA kan maken bewijst hij daarmee voldoende te hebben begrepen van de stof van paragraaf 1.1, etc.
Leerlingen bepalen hierbij zelf welke opdrachten ze maken ter voorbereiding op het maken van een level. De opdrachten (geschreven voor vwo) lijken op de obfuscator-opdrachten:
het is vooral nabouwen, maar er hoort wel een instructie bij. Die staat op dit moment nog niet online, maar mocht je hier belangstelling voor hebben, dan mag je mij benaderen via vnr at csg.nl.

(Deze toelichten komen in de docenthandleiding, maar die is nog niet klaar.)

We zijn sowieso benieuwd naar jouw ervaring (en die van anderen). Dus als je me daarover wilt mailen, dan graag!

Groet,
René van der Veen

2 likes

Hi René en Kevin,

Super cool! Deel vooral jullie bevindingen. Mailen is 1-1 en sluit daarmee iedereen uit. Door hier het gesprek, bevindingen en problemen te delen worden onze modules juist beter en sterker. Ik ben benieuwd wat je tegen gaat komen Kevin!

Beste René,

Bedankt voor je zeer snelle antwoord. Het is duidelijk.

Ik ben afgelopen week begonnen, en de algemene reactie van de klas was positief. De enige “klacht” was dat ze vonden dat ze wel heel veel dingen moesten opstarten om aan de slag te gaan (i.e., reader pdf, notepad++, en browser om te viewen). Lijkt mij goed te doen, zodra ze er even aan wennen.

Ik ga één periode (8 weken) over de module doen. Ik heb slechts 2x50min informaticalessen per week.

Ik twijfel alleen nog hoe ik de module precies toepas. Ik overweeg momenteel:

  1. Ik neem de uitwerkingen uit de omgeving weg, en laat ze een door-mij-gekozen set opdrachten maken. Dit leveren ze in, en telt voor ~25% mee. Degenen die ervoor kiezen basisopdrachten niet te maken, maar in plaats daarvan enkele steropdrachten, kunnen hier een hoger cijfer voor verdienen.
  2. Ik laat ze vrij. Het doel is dat ze oefenen tot ze de stof begrijpen, waarvoor ze zelf mogen kiezen of ze meer of minder opdrachten maken. Na X weken volgt simpelweg de praktische opdracht/toets. Of wellicht beter: na 4 weken over H1, en nog eens 4 weken over H1+H2.

Hebben jullie hier al ervaringen over opgedaan?

Om de module af te sluiten, overweeg ik (één van, of combinatie van beiden):

  1. Jullie GA leent zich prima om de lesstof te toetsen (wat je zelf ook al aangaf) --> praktische toets.
    Alhoewel ik het wel in havo doe, terwijl je aangaf dat GA voor vwo was ontworpen.
  2. Ze zelf iets laten maken wat aan bepaalde eisen voldoet (i.e., “dit moet er in zitten, en dit en dat”) --> praktische opdracht.
1 like

Even een korte reactie (sorry voor de vertraging),

Kom je naar de I & I-conferentie? Ik geef daar een workshop over deze module. Jouw vragen komen daarbij (deels) aan de orde, maar natuurlijk kan het publiek bijsturen.

Ik ben er beide conferentiedagen: je mag me natuurlijk ook op een ander moment aanschieten.

René

1 like

Ja, ik plan beide volledige dagen aanwezig te zijn. Dan kom ik je daar vast tegen!

1 like

Ik heb hier een documentje gezet om de leerlingen hun werkomgeving te laten opzetten.

Verder ben ik gegaan voor werkwijze #1 uit mijn vorige bericht, welke ik in deze PO beschrijving aan de leerling heb gegeven.

Wellicht dat iemand anders hier nog wat aan heeft.

1 like