Docententekort informatica - in het nieuws

Financieel Dagblad - woensdag 6 februari 2019

50

1 like

Bekende problemen he. Het kostte mij 15 jaar, na nominaal HBO bachelor informatica. Maar lag grotendeels aan Universiteit Twente helaas. In Utrecht in 1,5 jaar 90 credits gehaald (waarvan ik van 15 credits wel versneld kon doen door eerdere vakken uit Twente). 70 in Twente gehaald in 15 jaar tijd (ik raakte in Utrecht wel wat kwijt en had er uiteindelijk 15 over door een iets uit de hand gelopen onderzoek (waar de docenten in Utrecht, dr. dr. Egon vd Broek en onze welbekende vakdidacticus drs. Paul Bergervoet me een 9 voor gaven). Dus is toch heel erg raar dat dezelfde master het in éne plaats zo vlekkeloos verloopt terwijl het in andere plaats met hangen en wurgen eigenlijk totaal niet gaat?! Probleem is ook dat men weinig rekening met ‘deeltijd’ houdt, maar in Utrecht losten we dat vrijwel altijd heel pragmatisch op doordat ze daar lessen goed planden e.d. Kudos voor de Universiteit Utrecht :slight_smile:

2 likes

Ik schreef een plan voor Amsterdam. Ik denk dat dit de enige misschien haalbare oplossing is. Ideeën zijn welkom: doit.amsterdam.
groet,
Marijn

1 like

Mooi plan! (N.b. CODI != Wiskundedocenten hoor, is een gemêleerd gezelschap.) Aanhaken bij bestaande vernieuwingen zoals Inf4All zijn voor starters denk ik het beste. Daarnaast zouden de vakdidactici en Eric Barendsen volgens mij toch wel de handen op elkaar moeten kunnen krijgen om een sterk opleidingen netwerk op te zetten, de 3TU’s werken in theorie samen, maar hebben hele andere visie op inhoud dan UU. Denk dat men beter kan focussen op samenwerking en oplossen van probleem en elkaar en mogelijke HBO master niet als concurrent maar als aanvulling zou moeten zien. Ik heb onder UT regime vier mooie 5EC Informatica vakken mogen doen die ik met alleen UU misgelopen was (Utrecht focust in de basis van de lerarenopleiding op Science en onderzoek, de 3TU’s op master level Informatica inhoud). Voor het VO is de Utrechtse strategie meer dan genoeg, maar voor HBO heb ik veel aan Design Patterns vak wat ik aan de OU gedaan heb, Research methods kreeg ik in Twente gewoon niet en in Utrecht wél, dat zorgt er wel voor dat je je eindonderzoek op een academisch verantwoorde manier kunt doen dus was zeer nuttig. ‘Ons’ model wat we voor een HBO Informatica master zouden hebben willen zien is een blauwdruk van ‘de ideale Informatica docent’ waar je als docent in opleiding dan naar kunt kijken en juist kunt kijken naar welke dingen je nodig hebt om een voor jou en het vak ideale Informatica docent te worden. Nergens om, maar recurrente betrekkingen zijn m.i. nergens goed voor in het VO (als ik té goede leerlingen had stuurde ik ze gewoon naar Eelco voor plusprogramma want anders trek je klas te veel uit elkaar), het kunnen hebben over basisconcepten van programmeren met leerlingen is m.i. veel belangrijker, daar hebben én leerlingen die erna HO Informatica gaan doen wat aan én degenen die bijv. Verpleegkundige of Arts (om maar wat te noemen) willen worden. Is dan meer in lijn met https://rushkoff.com dat de huidige wereld om je heen geprogrammeerd is en je dus een idee moet hebben van programmeren om je wereld te begrijpen. Ik wijs mijn huidige vierdejaars App Development minor studenten er ook op dat ze best een verantwoordelijkheid hebben die we niet altijd onszelf als software engineers bedenken: als je een hit scoort in de app store lopen honderden tot miljoenen dag in dag uit met jou keuzes op zak, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Cool vak Informatica, maar jammer dat er zo weinig docenten zijn. Lerarenregister zou m.i. ook moeten gelden voor docenten in het HO: eis niet een of ander flut didactisch cursusje maar gewoon een bevoegdheid óók in het HBO en ook op de Universiteit. Ik zie verschil tussen collega’s die Informatica / Wiskunde / Natuurkunde bevoegdheid hebben én degenen die dat niet hebben, zijn een paar die perfect passen in het ‘docenten’ profiel, maar ook een aantal die denken dat vakinhoud enige is wat telt en ook op HBO én Universiteit moet inhoud, didactiek én pedagogiek gewoon hand in hand gaan, zou een deel van die uitgebluste studenten niet voorkomen kunnen worden als meer HO docenten gewoon een beetje oog kregen voor de pedagogiek?!