Didactiek qua structeren - code doorlopen met vars + param's (analoog)

Waarde vakgenoten,

Graag zou ik eens ervaringen willen uitwisselen in de aanpak hoe je een code doorloopt met de leerlingen waarbij de waarden van variabelen en/of parameters regelmatig veranderen. Jarenlang probeer ik met allerlei soorten tabellen een structuur aan te bieden aan leerlingen waarmee zij het inzicht krijgen in welke zin de waarde van variabelen en/of parameters verandert naarmate de code doorlopen wordt, maar ik heb nog steeds niet de gouden structuur hiervoor gevonden.
Ik was benieuwd of er mensen zijn die positieve ervaringen hebben met de wijze hoe zij code analoog doorlopen met leerlingen en laten zien hoe de waarde van variabelen en parameters gedurende verandert. :slight_smile:

Ik ben benieuwd waarom je het analoog wilt doen. Ik kies er meestal voor om gewoon een waarde op het scherm, command-line of seriƫle monitor te printen.

Ik gebruik daarvoor flowgorithm.
Daar kun je een stroomschema maken en dan laten afspelen.
Tijdens het afspelen zie je dan hoe de waarde van een variabele verandert.

Door je vraag ben ik gaan nadenken hoe ik het zelf doe.
Ik visualeer de runtime van code meestal met de Visualizer van CS Circles. Daarmee kan ik zelfs uitstekend de werking van recursie uitleggen.
Door tijdens het gevisualiseerd uitvoeren van de code what-now vragen (Welke waarde neemt blah de volgende keer aan?) te stellen aan de leerlingen, kan ik hun begrip ook meteen testen.
Zonder visualizer gebruik ik vooral de what-now vragen.

Als ik het echt schematisch wil doen, gebruik ik een waardentabel.

Dat gebruik ik ook. Als je het Variable Watch window en het Console openzet en er stapsgewijs doorheen gaat, krijg je de waarden die variabelen aannemen te zien. Heel handig. Misschien heeft iemand iets aan mijn lesmateriaal: https://maken.wikiwijs.nl/164858/Programmeren_met_Flowgorithm

2 likes