Boeken die je gelezen moet hebben als docent/leerling informatica

Welke boeken moet ik als docent informatica echt lezen? Ik doe een aftrapje met een een kleine lijst

• 1984 van George Orwell
  • Brave New World van Aldous Huxley
  • Foundation van Isaac Asimov (hele serie aanbevolen)
  • Hello Ruby van Linda Liukas (voorleesboek 5-8 jaar)
  • Program or be Programmed van Douglas Rushkoff
  • Search Inside Yourself van Chade-Meng Tan (Yoga voor Beta’s, veel gebruikt bij Google) (met dank aan @eelco)
  • Peak: Secrets from the New Science of Expertise van Anders Ericsson (met dank aan @eelco)
  • You Are a Badass Every Day van Jen Sincero (met dank aan @eelco)
1 like

Op advies van Eelco heb ik TeamGeek gelezen, maar vooral ook uitgeleend aan leerlingen en collega’s. Een aanrader voor iedereen die wellicht goed kan programmeren, maar het belang van het samenwerken nog niet zo goed inziet.

Team Geek
A Software Developer’s Guide to Working Well with Others

2 likes

Laatste i&i dag het boek Grokking algorithms aangeraden gekregen en dit is echt een ontzettend leuk boek en dus ook weer aan te raden.

1 like

Dit is een aanrader en ik leen hem regelmatig uit aan geïnteresseerde leerlingen:
https://www.amazon.com/Code-Language-Computer-Hardware-Software/dp/0735611319

Begint met basale code (morse, binair, etc) en gaat dan via logische schakelingen en chips langzaam naar computerarchitectuur. Dat alles zonder te technisch te worden. Leest lekker weg, maar is diepgaand genoeg.

1 like

Ik heb pas The Book of Why: The New Science of Cause and Effect aangeschaft van Judea Pearl. Zeker een aanrader, redelijk toegankelijk, komen allerlei zaken rond AI / Machine Learning en discussies over o.a. ‘explainable AI’ aan bod waarmee je als docent weer helemaal up-to-date bent rond hypes die niet zo nieuw blijken als men ons wil doen laten geloven (waaronder ook Big Data).

1 like

Bijna vakantie dus eerst maar wat ontspannends:

• Dilbert 2.0 (helaas te zwaar om mee op vakantie te nemen)
1 like

Ik lees ze met veel plezier op mijn Kindle. Hele fijne strips. Thanks!

Ik kwam in een boekhandel in Cambridge dit prachtige boek tegen. Wel meer voor het PO maar heel veel leuke weetjes en unplugged programmeren. How to be a coder. Heb er een klein blogje over geschreven.

Thanks voor de tip, ik hoop in herfst naar Cambridge te gaan.

Verder: Lees nu het boek van Norman: “the design of everyday things”, is enorme aanrader voor elke Inf. docent (zitten ook veel lessen over mens machine interactie in), dus niet over programmeren, wel over hoe je als techneut anders kunt denken dat ‘de rest van de wereld’ (door o.a. logica).

thanks! Die gaat in de herfstvakantie mee naar Shanghai!

en natuurlijk niet te vergeten; Handbook for new employees (Valve)

Geen boeken in de aanbieding, maar ik luister wel de meeste podcasts van Herbert en Ben: de Technoloog.

1 like

Bedoel je deze?
De Technoloog - BNR

Klopt! Dat is helemaal correct (nu is het antwoord 20 tekens)