Op advies van Eelco heb ik TeamGeek gelezen, maar vooral ook uitgeleend aan leerlingen en collega’s. Een aanrader voor iedereen die wellicht goed kan programmeren, maar het belang van het samenwerken nog niet zo goed inziet.
Team Geek A Software Developer’s Guide to Working Well with Others
Begint met basale code (morse, binair, etc) en gaat dan via logische schakelingen en chips langzaam naar computerarchitectuur. Dat alles zonder te technisch te worden. Leest lekker weg, maar is diepgaand genoeg.
Ik heb pas The Book of Why: The New Science of Cause and Effect aangeschaft van Judea Pearl. Zeker een aanrader, redelijk toegankelijk, komen allerlei zaken rond AI / Machine Learning en discussies over o.a. ‘explainable AI’ aan bod waarmee je als docent weer helemaal up-to-date bent rond hypes die niet zo nieuw blijken als men ons wil doen laten geloven (waaronder ook Big Data).
Ik kwam in een boekhandel in Cambridge dit prachtige boek tegen. Wel meer voor het PO maar heel veel leuke weetjes en unplugged programmeren. How to be a coder. Heb er een klein blogje over geschreven.
Thanks voor de tip, ik hoop in herfst naar Cambridge te gaan.
Verder: Lees nu het boek van Norman: “the design of everyday things”, is enorme aanrader voor elke Inf. docent (zitten ook veel lessen over mens machine interactie in), dus niet over programmeren, wel over hoe je als techneut anders kunt denken dat ‘de rest van de wereld’ (door o.a. logica).