Door de AVG wetgeving wordt het lastiger om met leerlingen software te gebruiken. Op mijn school kunnen leerlingen niet meer zelf software installeren op hun computer. Alleen software waarvan gebruik van tevoren is aangevraagd en goedgekeurd kan via een speciale link worden geïnstalleerd. Dat is tenminste het voornemen.
Ik las hierover niets terug op dit forum en vroeg me af hoe jullie scholen/instellingen met deze AVG beperkingen omgaan.
Dat heeft naar mijn idee helemaal niks met de AVG te maken.
Dat is puur schoolbeleid.
Hier zijn leerlingen allemaal eigenaar en dus admin van hun eigen laptop, en mogen daar alles opzetten.
Voor de generaties die er nog geen hebben, paar bovenbouwklassen, kan ik gewoon aan ICT vragen om zaken uit te rollen, en die doen dat met alles wat ik vraag, soms is het door hoepels springen, maar het lukt ze tot nu toe altijd. Zo bleek dat Filezilla vrij complexe aanpassingen van de instellingen op de landelijke firewall vroeg. Wordt geregeld.
Maar ik heb ook op een school gewerkt die ICT uitbesteedt aan een derde partij. En daar was alles een centenkwestie. Die partij vroeg voor iedere uitrol of update geld, en dat maakte het heel duur, en moest je alles verantwoorden. Heel frustrerend.
Waar je wél met de AVG te maken krijgt is met online platformen. Die gebruik ik dan ook niet. Volgens mij hebben we enkel samenwerkingsovereenkomst met MS, Adobe en Autodesk (voor TinkerCAD). Die keer dat een leerling per se Github wil gebruiken, maakt ie zelf maar een account aan.
Kortom: zoek uit wie je moet kneden, welke collega’s ingangen hebben om de directie (van de koepel) te masseren, en ga desnoods de confrontatie aan samen met een groep collega’s.