3D modelleren en animeren

Ik vind de vaardigheid om met de computer te kunnen 3D modelleren (evt. toegepast op de 3D printer, of op 3D animeren) ook een nuttige vaardigheid die wat mij betreft bij het vakgebied informatica hoort. Daarom wil ik dit (Blender) als keuzemodule aanbieden voor lln die dat willen leren.

Ik zie echter niet echt iets wat daar op lijkt terugkomen in de (keuze)domeinen van SLO [https://slo.nl/handreikingen/havo-vwo/handreiking-se-info-hv/examenprogramma/].

Doen andere scholen hier iets mee? Of wat denken jullie daarvan?

1 like

Mee eens. Er zit op dit moment onvoldoende in voor de CM leerling. Ik deed al wat met Inkscape en Sketchup maar als ik er tijd voor kan vinden wil ik Sketchup vervangen door Blender.

Ik ben Blender vorige week gewoon als keuzemodule gaan aanbieden voor 5h, om te kijken of er animo voor is, en of het een beetje te doen is. Dit zijn overigens alleen NG en NT leerlingen. Interessant is dat gewoon de helft van de klas hiervoor koos! Sommigen gaven aan het cool of leuk te lijken, sommigen gaven aan het altijd al eens te hebben willen leren, en sommigen vonden het prettig om nu een keer ā€œiets relaxt zonder programmeren te doenā€.

Hiertussen moesten mijn leerlingen kiezen, met daarachter hoeveel leerlingen ervoor kozen:

1. Unity [Engelstalige tutorials van officiƫle Unity website] --> 3
  2. Computational Science (NetLogo) [SLO module] --> 0
  3. 3D modelleren (Blender) [Udemy Engelstalige video tutorials] --> 8
  4. Physical Computing (Arduino) [eigen materiaal] --> 1
  5. User Experience [SLO module] --> 1
  6. Vrije keuze / eigen idee --> 1 (Java) + 2 (3D met Fusion360)

Ik laat iedereen met de basis van Blender beginnen, en daarna kunnen ze Ć©Ć©n van deze drie verdiepingen kiezen: (1) statisch ontwerp (e.g., voor architectuur of interieurontwerp), (2) animeren (e.g., lyric video [1][2][3]), of (3) ontwerpen voor de 3D printer.
I suppose dat die lyric videos en de 3D printer een grote rol hebben gespeeld in hun keuze voor Blender.

1 like

Tof zeg. Ik heb ook nog altijd Sketchup in klas 4 op het programma staan. Is gewoon leuk en stiekem komt het ze nog best eens van pas (profielwerkstukken bijvoorbeeld).

Ik heb links en rechts ook wel eens wat laten Blenderen. Mijn leerlingen werden altijd blij van de tutorials van BlenderGuru op Youtube. Bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/playlist?list=PLjEaoINr3zgEq0u2MzVgAaHEBt--xLB6U

1 like